Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Sunday, 22 August 2010

KUIH KETAYAP @k@ KUIH GULUNG

Share

Hari sabtu baru-baru ni kami dapat jemputan berbuka puasa di rumah pasangan Rizal dan nazura... Ye!!!! cuti masak... aku suke, aku suke....

Alang-alang dah tak payah nak masuk lauk, aku pun merajinkan diri buat kuih ketayap utk di bawa ke rumah mereka.... Kuih yang senang..aku ni asyik buat kuih yg senang2 je kan?.... balik, balik kaler hijau.... patutlah rajin..heheheh. Tapi sorry la..sbb terpaksa buat kuih kaler HIJAU lagi... Kira penutuplah utk kuih yang berwarna hijau bagi minggu tu... tp tak janji k...

Sebab kuih ni senang jadi, dgn senang hatinya aku bagi resepi ni kat entry kali ni...

Bahan-bahan dan cara-cara:
  1. 1 cwn tepung gandum + 1 2/3 cwn santan + 1 biji telur+sedikit garam + 2 sudu minyak masak....(masukkan semua bahan tadi ke dalam blender dan blend sehingga sebati. kalau pekat blh tambah sedikit air). Kemudian masak macam buat lempeng.. kalau boleh guna kuali yang non-stick, lagi senang.

  1. untuk inti: masakkan kelapa dengan air gula (gula pasir atau gula melaka) sehingga kering. kalau dapat kelapa yang muda sikit lagi sedap. Masukkan inti dan gulung macam buat kuih popia.

Ok, Inilah kuih yg dah siap....selamat berbuka puasa buat semua yee.....




0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog