Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Wednesday, 1 September 2010

AgAr-AgaR SaNtaN

Share

Hari Sabtu lepas (28/0810) aku sekeluarga dapat jemputan berbuka puasa dari Shamsul dan Zarina yang tinggal di Clayton (45 minit dari rumah kitorg). Aku pulak demam teruk hari tu . Tapi, aku gagahkan jugak untuk membuat agar-agar santan ni untuk dibawa ke rumah mereka nanti. Hasilnya baru hari ni aku dapat peluang meng'upload' gambarnya. Demam aku ni pulak dah masuk 2 minggu, tak jugak ada tanda2 nak baik...Inipun aku kuatkan semangat untuk tulis entry ni.

Sebenarnya agar-agar santan ni kalau guna gula melaka atau gula kabung, lagi sedap. Aku sengaja guna warna merah sebab nak kan tema kaler ni... Kalau nak tanya aku cara nak buat ni.. aku susah nak bagi sukatan yang betul sbb yang ni memang betul-betul main agak je... tapi aku cuba lah ek.. dan korang semua boleh adjust ikut kesesuaian k. Lagi pulak aku guna agar-agar serbuk je.

Bahan-bahan dan cara-cara:
Agar-agar serbuk 8 gm (satu peket agar2 serbuk dlm 25gm, so aku guna 1/3 drp peket tu) + 1 liter air = Masak kedua-duanya hingga agar-agar betul-betul larut. Masukkan 2 cawan gula, kalau kurang manis boleh tambah ikut suka hati...
Kalau nak buat agar-agar gula melaka, gantikan 1 cwn gula pasir dgn gula melaka ataupun gula kabung. Masukkan pewarna merah(opsyen).
Di tempat berasingan, sambil menunggu agar-agar masak... sediakan 2 cawan santan pekat. Letakkan sedikit garam (dalam 1 1/2 camca). Kacau santan supaya garam betul-betul larut. Tutup api agar-agar tadi dan kemudian tuangkan santan pekat ke dalamnya (make sure api dipadamkan dulu). kacau dan masukkan ke dalam bekas. Sejukkan.

p/s: Sesape yang nak buat agar-agar ni boleh lah adjust mengikut kesesuaian agar-agar yang digunakan... Agar-agar aku ni tak letak telur.. sesape yg nk letak, kena masukkan sedikit esen vanila supaya dpt hilangkan hanyir telur.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog