Wednesday 1 September 2010

KUIH LaPiS


Walaupun kuih ni bukan aku yang buat tapi aku upload gak sebab nak bagi idea kat kenkawan yang nak buat kuih ni. Itupun kalau rajinlah kan... Kuih ni kawan aku bawak semasa kitorang berbuka puasa di rumah Faridah hari tu... Di sebabkan kuih ni kaler merah dan nampak cantik lagi meriah, jadinya aku pun upload jugak untuk tatapan korang semua. Ni kiranya aku bagi idea kepada sesape yang rajin nak buat ataupun terlebih rajin nak tunjuk-tunjuk kat bazar ramadhan.. Sejujurnya, kalau di Malaysia, aku memang tak rajin nak buat kuih ni. Di bumi Melbourne ni pun aku pernah buat sekali je dan itupun kaler hijau. Rasanya bulan puasa ni aku tak sempat nak buat kuih ni, jadi aku upload je lah kuih yang kawan aku buat ni okay.. Untuk tuan punya kuih ni, Wati... tima kasih sebab beri keizinan utk aku snap gambar kuih ko yang meletopszz ni!!!

Kat bawah ni aku bg resepi, macamana nak buat kuih ni. Sebenarnya ada 2,3 resepi yang berbeza utk buat kuih ni. Resepi yang ini aku dah try dan sedap.

Bahan-bahan:
  1. 1 cawan tepung beras
  2. 1/2 cawan tepung gandum
  3. 3/4 cawan gula
  4. 1 sudu teh garam
  5. 1 sudu teh minyak masak
  6. 4 cawan santan
  7. sedikit pewarna merah @ hijau @ kuning
Cara-cara:
Masukkan semua bahan, kecuali pewarna ke dalam blender. Blend hingga sebati...
asingkan kepada 2 bahagian. 1 bhg letakkan warna merah dan satu lg dibiarkan putih. Boleh jugak kalau nak letak kaler yang berbeza kedua2 bhg.

Panaskan air di dalam kukusan. Sapu loyang dgn sedikit minyak. Kemudian masukkan 2 cwn adunan warna merah ke dalam loyang dan kukus selama lebih kurang 5 minit. Lepas 5 minit, masukkan 2 cwn bhg yang satu lagi dan kukus jugak selama 5 minit. Buat selangseli sehingga habis. Lapisan yang akhir kukus lebih kurang 15-20 minit. Biar betul-betul sejuk sebelum di potong.

Macamana? Agak-agak boleh buat tak?


No comments:

Post a Comment

KUIH KOLEH KACANG 5 Ramadhan

Assalamualaikum wbt 5 Ramadhan 1442/ 17 April 2021 Alhamdulillah.. Sedar tak sedar dah 5 ramadhan hari ni. Hari ni hari Sabtu, sis sekeluarg...