Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Wednesday, 13 October 2010

~TRIFLE~

Share

Aku buat trifle ni masa ada orang datang beraya kat rumah aku. Lagipun, dah lama sangat anak aku mintak buatkan trifle ni... Bukan apa, kalau makanan yang aku tak berapa suka makan, maka permintaan diorang pun lambat lah aku tunaikan.... Lagipun, takut je tak menjadi trifle ni... Teruknya aku ni kan... Tak kisahlah..janji aku buatkan jugak. Cepat atau lambat, itu bukan persoalannya okay..... Haa... kepada sesiapa yang nak buat trifle versi aku, boleh lah ikut resepi kat bawah ni ye...



Bahan-bahan A:
  1. 1 liter susu segar
  2. 2 biji kuning telur
  3. 2 sudu besar tepung jagung
  4. 4 sudu gula
  5. esen vanila
Caranya: Masak semua bahan di atas sehingga pekat. Sejukkan ataupun biarkan ianya suam sikit ye.

Bahan B: Sekotak serbuk agar-agar. Masak ikut arahan pada peket tu. Biasanya kalau di Malaysia, serbuk agar ni dah siap dengan warna sekali. So, boleh la pilih warna yang disukai. Biarkan sejuk ataupun suam-suam.

Bahan C: Kek gulung/butter cake. Aku buat guna sponge kek je. 1 tin laici @ 1 tin nanas @buah-buahan campuran @ 1 tin peach (pilih kombinasi buah-buahan yang kita suka)...

~potong kek dan susun macam kat atas tu,
tengok lah kek aku, siap ada kaler hijau kuning lagi~

~kemudian, letakkan mix fruit cocktail,
peaches @ yang seangkatan dgnnya~

~tuangkan bahan A~

~Last sekali, barulah tuangkan agar-agar,
sejukkan dalam peti sejuk sebelum dihidangkan~


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog