Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Tuesday, 16 November 2010

Aidil Adha 2010

Share
Hari ni aku menyambut hari raya Haji di bumi Melben untuk kali yang ke 2. Kami di sini merayakan hari raya Aidil Adha sehari lebih awal dari Malaysia di mana ianya telah ditetapkan oleh Victoria Islamic Council. Suami dan anak lelaki aku bersembahyang sunat aidil adha di masjid yang berdekatan dengan rumah kami je supaya anak aku tidak terlewat untuk bersiap ke sekolah selepas menunaikan solat.. Masjid yang terletak di Thomastown ni mula solat awal iaitu pd jam 7.00 pagi.. Ye lah kan, suboh kat sini jam 4.30 pagi so kul 7.00 pagi pun dah macam kul 8.00 pagi.. Sebenarnya, anak-anak aku ni boleh je dikecualikan dari bersekolah pada hari ni... tp diorg ni berkeras nak jugak pergi ke sekolah. Aku???..biaselah.. masjid di Thomastown ni takde jemaah perempuan, jadinya aku habiskan masa di rumah je. Kemudiannya, kami bersarapan bersama-sama sebelum anak-anak aku bersiap-siap untuk ke sekolah. Emmm......raya pun sekolah jugak tau....Mungkin ini menjadi satu kenangan yang indah bila anak-anak aku dewasa kelak..Oh ya.. Menu hari ni adalah rendang ayam dan sambal udang yang dimakan bersama ketupat NONA dan pulut kuning... Heheheh

Selepas jam 10 pagi rumah aku senyap sunyi je. Sepinya berhari raya di bumi asing ni. Anak-anak bersekolah dan suami aku pulak pergi uni. Tetiba je hati aku jadi sayu sesayunye... Emmmm.... inilah dinamakan pengorbanan berhari hari raya di perantauan... Jauh dari sanak saudara dan keluarga tercinta... Sentimental lah pulak aku ni kan... Anyway, kehadiran kenkawan di sini dapat mengubati sedikit kesedihan dan kesayuan hati ini... Pada sebelah tengahari, rumah aku dipenuhi dengan kenkwan yang berada di persekitaran. Syukur..... rupanya aku masih tidak keseorangan di bumi asing ini.. Terima kasih yang tak terhingga diucapkan kepada kenkwn yang masih sudi menemani dan bertandang ke rumah aku yang tak seberapa ini... Kehadiran kalian amat bermakna dan mampu mengubati sedikit kesayuan di hati....



Kami juga ambil kesempatan berhari raya di rumah kenkwan dipersekitaran. Tapinya aku sempat pergi beraya di 2 buah rumah je, sebab dah lewat malam sangat... Sorry ye Jai/Mimi dan Azhar/Syidah sebab datang lewat kat rumah korang. Maklumlah aku hanya dapat keluar berhari raya selepas jam 9.00 malam..


~Rumah penghulu Jai~

~sedondon pulak baju dgn nora n syidah~


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog