Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Saturday, 4 December 2010

TALAM JAGUNG

Share
Dah lama aku nak buat kuih talam jagung ni.. Baru je dapat direalisasikan. Puas aku meng'google' sana sini untuk dapatkan resepi kuih talam jagung ni. Akhirnya berjaya jugak aku membuatnya walaupun rasanya tak menepati citarasa. Tapi kira ok je lah...

RESEPI TALAM JAGUNG


Lapisan bawah:


1 cawan jagung cream


2 cawan tepung beras


1/2 cawan tepung jagung


3 1/2 cawan santan


1 cawan gula


1 sudu teh garam


Lapisan atas;


1 1/2 cawan tepung beras


4 1/2 cawan santan


1 sudu teh garam.

Cara:

1. Gaulkan semua bahan lapisan bawah hingga sebati.

2. Masukkan ke dalam loyang yang telah di lensakan dengan sedikit minyak.

3. Kukus lebih kurang 30 minit. Angkat dan lorekkan sedikit.

4. Campurkan ke semua bahan lapisan atas dan tapis ke dalam periuk. Masak di atas api perlahan lebih kurang 10 minit.

5. Tuangkan ke atas lapisan bawah dengan perlahan.

6. Kukus lagi lebih kurang 20 minit atau sehingga masak.

7. Sejukkan sebelum dipotong.
























0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog