Saturday 4 December 2010

~TALAM KELADI~

Agak lama jugak aku tak letakkan resepi kat dlm blog aku ni. Nak kata busy, tak jugak..Tapi yang pasti aku takde kesempatan nak update resepi kat blog aku ni.
Harapnya lepas ni aku dapat merajinkan diri untuk publish resepi-resepi yang mudah tapi agak susah jugak nak buat kalau tak ada kerajinan dalam diri.... Kalau aku berada di bumi Malaysia, belum tentu aku buat kuih ni....hehehe
Aku ni bukan lah termasuk dalam kategori yang teramat rajin pun, cuma bila tinggal di bumi asing,mulalah terasa nak makan itu ini. Dan penyelesaiannya, apa lagi, google sana sini untuk mencuba resepi baru. Resepi ni aku ambil dari blog DTS (blh klik kat sini)


Talam KELADI

Lapisan Bawah:

300 ml santan
65 gram tepung beras
1 camca teh tepung gandum
100 gram keladi (di dadu, kukus dan dilecek sedikit)
55 gram gula halus
1/2 @ 1 sudu teh garam

Lapisan atas:

100 ml santan
70 gm gula halus
2 sudu besar tepung beras
20 gram tepung jagung
1 biji telur- pukul sedikit
1 sudu teh garam
pewarna ungu

Cara: Panaskan kukus. Lensakan loyang (8x8 inci) dengan minyak atau mentega.
campurkan semua bahan untuk lapisan bawah kecuali keladi. Kacau sebati. Kemudian masukkan keladi. Tuang ke dalam loyang dan kukus lebih kurang 30 minit. Angkat dan lorekkan sedikit menggunakan garfu sebelum tuang lapisan atas.

Untuk lapisan atas, masukkan semua bahan dan kacau sebati. Tuang ke atas lapisan bawah dan kukus lagi lebih kurang 15-20 minit atau sehingga masak. Tutup loyang dengan aluminium foil.
Biarkan kuih betul-betul sejuk. Sapu sedikit minyak pada pisau sebelum memotong kuih.

.

No comments:

Post a Comment

KUIH KOLEH KACANG 5 Ramadhan

Assalamualaikum wbt 5 Ramadhan 1442/ 17 April 2021 Alhamdulillah.. Sedar tak sedar dah 5 ramadhan hari ni. Hari ni hari Sabtu, sis sekeluarg...