Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Wednesday, 24 August 2011

Ayam Percik Melbourne

Share
Assalamualaikum.......

Hari ni, IFTAR ke 23, aku buat ayam percik dan butter prawn. Ini semua kes tak puas hati bila tgk kawan aku upload gambar ayam percik dia yang menawan... Hishhh!!! memang tak puas hati... Lagipun dah lama ada keinginan nak buat cuma belum dapat direalisasikan je. So, bila tgk gambar ayam percik kat FB kawan aku tu, ianya menjadi faktor yang mempercepatkan lagi proses nak membuatnya kan.. Siap berserta dgn resepi lagi...Emmm apa lagi..Itu pun dah 2 minggu Irfan mintak...Asyik bertangguh je. Hari ni mesti buat..kuatkan semangat..kuatkan semangat...hehehe.... Akhirnya, inilah hasilnya.... Ayam percik versi orang Melbourne!!!. Jom kita tgk resepi nak buat ayam percik ni..Aku bagi Kredit kat kenalan aku Nor Fadzilah Hasamah for the recipe. Sonang kojo den..xyah nk menggoogle resepi ayam percik..hehehe..

Ayam Percik:

Bahan-bahan untuk kuah:
6-7 biji bawang merah (aku guna 1 biji bawang besar kaler merah)
3 -4 ulasbawang putih
1 inci halia
3-4 batang serai
sedikit kunyit hidup
asam keping
sedikit garam dan gula
cili padi secukupnya ~(aku guna cili kering je sbb dah ada yg kisar kt dlm peti ais.)
beberapa helai daun limau purut
1 tin santan

**** Dan yang paling penting,mestilah kena ada ayam..kalau tak, takdelah nama ayam percik...hehehe...(potong dan bersihkan)

Cara:
1. Bawang, halia, kunyit hidup, cili, serai ~ diblend. Masukkan dalam periuk.
2. Masukkan santan, gula, garam, asam keping, daun limau purut dan bahan kisar.
3. Tinggalkan sebatang serai, diketuk utk merenjis kuah ke atas ayam nanti...(eh
betul ke ayat merenjis??? macam nk tepung tawar pulak....hehehe.
4. masak hingga kuah agak pekat...Masukkan ayam... Masak dalam 15-20 minit atau
bila ayam hampir-hampir masak.
5. Keluarkan ayam (masa ni sos tu dah pekat), bakar ayam sambil sapu2 soso pada
ayam. Balik-balik kan ayam tu tadi supaya masak sekata.
6. Akhir sekali, hidang dengan lebihan kuah tadi...

Okay! Selamat mencuba ye gang!!!









0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog