Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Wednesday, 24 August 2011

Butter Prawn @ Udang Goreng Mentega

Share
Assalamualaikum..Selamat sahur untuk orang Melbourne. Kenkawan di Malaysia, pastinya masih lena diulit mimpi nan indah. Sambil-sambil tu aku nak masukkan N3 butter prawn, salah satu lauk berbuka semalam. Kredit untuk kawan aku, si penyumbang resepi ni (Pn Nor Fadzilah). Tima kasih banyak2 ya. Tapi, Nak buat telur yang bersarang menyaluti udang tu agak leceh sikit. Tapi kena jugak cuba dan cuba dan cuba. Jangan putus asa okay. Kiranya kan..banyak jugak lah telur ayam yg terkorban semalam dek kerana penangan butter prawn aku ni..hehehe....itupun masih belum sampai tahap ISO yang diharapkan.

Jom, kita semak resepi:

Butter Prawn:
Bahan A:
1 kg udang (aku buat 1/2kg udang je)
2 sudu besar butter
1 sudu besar minyak

Bahan B
1 dahan daun kari
6-7 biji cili padi (potong serong)
6 ulas bawang putih~dimayang
1 biji bawang besar~dimayang
2 sudu besar butter
1 sudu besar minyak
1 sudu kecil chicken stock granules
1 sudu teh garam

Bahan C
5 biji kuning telur~(dicampr 1 sudu teh chicken stock, pukul dgn garfu dan dimasukkan ke dalam botol mayo muncung 3 or dalam acuan roti jala)
2 sudu besar butter


Cara-cara:
1. Mula-mula, panaskan minyak dan butter. Masukkan udang dan goreng sehingga
udang garing. Angkat dan tapis minyak.
2. Untuk bahan B, panaskan minyak dan butter, Tumis bawang putih, bawang merah
dan daun kari hingga garing. Masukkan cili padi, chicken stock, garam dan udang.
3. Goreng seketika dan angkat. letak dalam bekas/mangkuk. Katepikan.
4. Untuk C. Panaskan minyak dan butter. Bila minyak dah betul-betul panas, tutup
api. Jala kuning telur ke dalam kuali menggunakan tangan kanan, sambil tangan
kiri pegang garfu dan digunakan untuk swirl (pusing-pusing) laju2telur dalam
kuali. Make sure swirl ikut pusingan. Bila telur dah garing, keluarkan dan tapis
minyak pd telur. Bila minyak dah kering, Boleh ditabur di atas udang.
**** Bagi org yg buat keje tgn kanan, mesti kekok (macam aku) masa nk swirl dgn tangan kiri. so boleh tukar, tangan kiri pegang bekas mayo, tangan kanan pegang garfu untuk swirl....

****mula2, aku try 2 biji kuning telur..langsung tak jadi, dah macam goreng telur hancur je...Pastu cuba lagi, sama jugak..cuba lagi, tak jadi jugak..adoiyaiii!!!! lastly, pecahkan sebiji telur (campur putih sekali), akhirnya menjadi jugak sikit-sikit je dia punya sarang tu. Tapi tak cantik seperti tuan empunya resepi ni...huhuhu


Okay!!! Selamat mencuba.. Untuk bahan C, kalau gagal, sila cuba lagi hingga berjaya.!


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog