Tuesday 2 August 2011

Kuih Seri Muka Berseri-seri!!!

Nampak tak tajuk macam orang tak ingat tu??? Hehehe....Takpelah kan, untuk simpanan peribadi kat blog sendiri...Suka hati aku lah kan, nak letak tajuk ape.... Takde sapa pun yang nak ambik peduli.. Kalau ada yang peduli tu, maknanya it must be something special lah.. Kalau bulan ramadhan ni, senang je nak cari kuih seri muka ni kat bazar ramadhan di Malaysia. Kuih seri muka ni, bukannya aku buat hari ni okay... Dah seminggu yang lepas dah pun. Saje je nk test buat kuih ni mengikut resepi yang aku campur sana sini. Bahagian atasnya, guna resepi orang lain, pulut bawahnya pulak dari sumber resepi yang lain. Bak kata CMG, bukan niat nak derhaka, cuma sekadar ingin mencuba dan ubah suai mengikut keperluan.Terima kasih juga kepada DTS atas sumbangan resepi. boleh juga klik di sini
Link
Jom kita semak resepi nak buat kuih seri muka ni.

Lapisan Bawah:
350 gram beras pulut
400 gram santan cair
1 sudu teh garam

Lapisan Atas:
300 ml santan
3 biji telur
180 gram gula pasir
4 sudu teh tepung jagung
2 sudu besar + 1 sudu kecil tepung gandum
sedikit perasa pandan

Cara-cara:
1. Pulut dibersihkan dan rendam sekurang-kurangnya 3 jam. bancuh santan dengan garam dan tuangkan ke dalam pulut tadi. Resepi asal masukkan daun pandan, tapi aku kat Melben ni daun pandan mahal, jadinya aku tak letak lah kan.
2. Kukus lebih kurang 25-30 minit. Keluarkan, gemburkan dengan garfu dan padatkan permukaan pulut. Aku tekan-tekan guna plastik bersih. Kukus lagi lebih kurang 10 minit.

3. Sementara untuk lapisan atas, kisar santan, gula, telur, dan tepung. Masukkan paste pandan. Masukkan dalam periuk dan masak di atas api perlahan. Kacau supaya tidak berketul. Masak hingga pekat sedikit dan tuangkan ke atas pulut tadi.
4. Sambung kukus selama 25 minit atau hingga lapisan atas masak.
5. Biarkan kuih betul-betul sejuk sebelum dipotong untuk dihidang.


No comments:

Post a Comment

KUIH KOLEH KACANG 5 Ramadhan

Assalamualaikum wbt 5 Ramadhan 1442/ 17 April 2021 Alhamdulillah.. Sedar tak sedar dah 5 ramadhan hari ni. Hari ni hari Sabtu, sis sekeluarg...