Tuesday 2 August 2011

Ramadhan Datang Lagi

Begitu pantasnya masa berlalu.. Rasanya baru semalam kita semua berpuasa bagi tahun 2010/1431H. Kini, ramdhan datang lagi... Alhamdulillah kerana masih dapat bersama-sama menyambutnya pada tahun ni dan masih berkesempatan berpuasa di bumi melben untuk kali yang ke 3. Kunjungan bulan yang mulia dalam segala bulan ini akan memberi sejuta rahmat buat muslimin dan muslimat di segenap pelosok dunia. Tentunya pada bulan yang berkah ini semua berazam untuk memperbanyakkan amalan kerana pahala yang berganda menanti mereka yang bertaqwa. Sebagai umat Islam, kita sangat-sangat digalakkan untuk bersedekah kerana ia dapat memakmurkan lagi kehidupan ini serta orang yang menerima sedekah itu. Jadinya, kepada sesiapa yang berhajat untuk bersedekah, eloklah disegerakan ye.

Hari ni, hari pertama berpuasa, pastinya macam-macam menu yang kita fikirkan.. Maklumlah..tekak orang berpuasa ni, nafsunya tinggi sikitkan. Kalau boleh semua permintaan anak-anak nak kita tunaikan termasuk jugak permintaan diri sendiri. Jadi, terlaksanalah pelbagai menu untuk berbuka puasa. Hari-hari berikutnya, mungkin sejenis lauk je kot. Silap-silap, pergi cari surau untuk makan free....hahahha.

Hari ni berbuka puasa at 22 Mindoro Crescent, Lalor...rumah kami, syurga kami..... Antara masakan di hari pertama, sebagai pembuka bulan ramadhan ialah rendang kerang, daging masak merah, sayur masak lemak putih, ikan masak kicap, sambal belacan berulamkan mentimun, puding jagung bersama fruit cocktail. Kira dah macam beli lauk kat bazar ramdhan je. Alhamdulillah, semua gembira menikmati juadah yang dihidangkan..



No comments:

Post a Comment

KUIH KOLEH KACANG 5 Ramadhan

Assalamualaikum wbt 5 Ramadhan 1442/ 17 April 2021 Alhamdulillah.. Sedar tak sedar dah 5 ramadhan hari ni. Hari ni hari Sabtu, sis sekeluarg...