Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Tuesday, 23 August 2011

Sup Tulang

Share
Assalamualaikum.....

Hari ni aku nak masukkan n3 sup tulang yang aku masak untuk IFTAR semalam, hari ke 22. Entahlah...dah pening kepala otak aku ni dok pikir nak masak ape untuk berbuka. Dapat pulak idea nak buat sup tulang. Pastu, buat ayam masak berlada bersama tempe dan sayur. Cukuplah kan.. Buat pulak sambal kicap untuk dimakan bersama sup tulang tu..Pehhh!!! terangkatt..wa cakap lu... Sebabnya, bukan apa, masa berbuka, semuanya lapar..Memang makan je apa yang aku masak..hehehe.

Jom..jom..malas nak celoteh lama..Kang tersasar dari matlamat asal, nak masukkan resepi sup tulang aku ni...

SUP TULANG:

1kg beef rib (tulang selangka kot)
1/2 kg daging
2 inci halia
6 ulas bawang putih-di mayang
1 biji bawang besar-dimayang
1 sudu lada hitam-ditumbuk kasar
2 sudu besar biji ketumbar-ditumbuk
2 sudu besar jintan kasar/fennel (putih ke manis????? eeeee konpius!!!)-tumbuk
rempah tumis (kayu manis, bunga lawang, cengkih, buah pelaga)
1 ketul kiub ayam maggi
3 batang/pelepah seleri-dipotong
4 biji kentang-dibelah 2
garam secukupnya
5 tangkai cili api (dibelah dua)
1 biji tomato dibelah 4

Cara-cara:
1. Daging dibersihkan, masukkan dlam periuk. Letak air secukupnya dan rebus
hingga betul2 empuk. Dalam masa yang sama, masukkan juga lada hitam dan halia
yang telah diracik.
2. Bila daging sudah empuk, masukkan kentang, cili padi , daun seleri, kiub ayam dan
garam secukupnya. Masukkan juga jintan dan ketumbar yang telah ditumbuk ke
dalamnya.
3. Panaskan minyak untuk menumis. Tumis bawang putih, bawang besar, jintan,
ketumbar dan rempah tumis sehingga naik bau...atau sehingga bawang agak2
garing. Kemudian tuang ke dalam periuk tadi. Kalau boleh, jangan masukkan
sekali minyak tumisan tadi sebab daging dah cukup berminyak.
4. Biarkan mendidih seketika ataupun sehingga kentang benar-benar empuk.
5. Masukkan tomato sebelum api ditutup dan sedia untuk dihidang...

***Kalau ada sup bunjut, boleh juga masukkan semasa merebus tulang..
(aku tak
letak sebab takde stock. kat sini takde jual sup bunjut)






0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog