Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Monday, 12 September 2011

Sambal Telur Rebus

Share
Assalamualaikum...Apa khabar semua? Harap-harap, sesiapa yang di lenada demam selama ni, semoga dah sihat dari ujianNya ya. Orang Melben ni pulak dah lebih seminggu demam tak baik-baik. Bukan tu aje, beserta dengan batuk dan selsema sekali...Haishhh!!!!...sakit-sakit cam gini, tak pulak kurus-kurus kan...hehheehe...

Ok la, malas nak berceloteh bebanyak. Sebenarnya, aku kat sini masukkan entry ni je. Takde niat nak celoteh panjang. Jam menunjukkan pukul 8.10 malam waktu Melben..UUwwwaaaaaa!!!! dah tersangap-sangap bape kali ntah. Rasa cam ngantuk je. Ni pun sambil-sambil tunggu butter cake aku masak kat dalam oven. Alang-alang tu, masukkan entry sambal telur rebus ni dulu. Kalau tak, ntah bila lah boleh bersiaran lagi. Segan je nak bagitau aku masak sambal telur ni.. Elehhh..lauk ni semua org boleh buat kan..Takpelah, aku masukkan entry sebagai koleksi pribadi aku je...kejap ek,...nak tengok kek aku jap.... Emmmm dah masak pun, baunye harum je...hehehe..promote kek lah pulak. Alahhh...org panggil kek bodo je.

Alamak, ni nak masukkan entry telur ke entry kek? Kang tersilap masuk resepi pulak ni...Kisahnya, telur rebus buat sambal cam gini, dah lama sangat aku tak buat. Bila terpandang kat sarang telur, mula terpikir nak buat sambal telur.. Asyik makan daging je raya-raya ni, tak best jugak kan. Sesekali, lauk yg simple camni yang blh mendatangkan selera. Muak dah sebuat ayam daging ni. Sambal telur ni jugak adalah feberet anak-anak dan suami aku.. Yelah kan...kalau jarang-jarang masak memang mendatangkan selera lah kan. Ok jom kita terus kepada resepi bsenang ni.

Sambal Telur Rebus

Bahan-bahan:

8 biji telur (rebus dan kupas kulitnya)
6-7 ulas bawang putih (ditumbuk)
1/2 biji bawang besar kaler merah (ditumbuk/kisar)
2 biji bawang besar kaler putih (dimayang)
2 senduk cili kisar
sedikit air asam jawa
1 ketul kiub ayam
sedikit garam dan gula
minyak untuk menumis.

Cara-cara:
1. Telur rebus yang telah dibuang kulitnya, digoreng agak-agak garing bahagian
luarnya.
2. Telur yang sudah garing diangkat dan ketepikan. Asingkan minyak dan tinggalkan
untuk menumis.
3. Tumis bawang putih dan bawang merah kisar. Masukkan juga cili kisar. Tumis
hingga cili betul-betul masak dan garing.
4. Bila sudah garing, masukkan air asam jawa, gula, garam, bawang hiris dan kiub
ayam.
5. Akhir sekali. masukkan telur rebus yang sudah digoreng tadi.. Tutup api dan sedia
untuk dihidang....Senanggggggg!!!!!


Nak jadi cerita, lepas je aku masak, tutup api, kelam kabut pergi ambik anak. Perkara pertama anak aku cakap.."ni mesti mama masak lauk sambal".... Aku sekadar angguk je.. Boleh pulak diorg bcerita dua beradik,."Kalau mama masak sambal telur, best kan..nak-nak pulak buat telur rebus...adik paling suka telur rebus yg digoreng dulu...." Adoiyaiii..kesiannya kat anak aku, rupanya dah lama diorg tunggu aku masak lauk sambal telur mcm tu..... Kalau aku masak ayam pun diorang tak rase excited camtu. Bila sampai rumah, diorg terus g dapur dan melonjak kerianganlah bila tgk lauk yg diorg sebut dlm kete tu memangnya lauk yang dimasak hari ni... Yang best dan touchingnya, anak-anak akan cakap terima kasih kat aku, setiap kali masak lauk kegemaran diorg.... Emmmm macam tu lah hati seorang ibu kan.... Seronok dan bangga kalau dapat penuhi impian anak-anak dan dapat menggembirakan mereka lebih-lebih bila dapat sediakan makanan kegemaran mereka...

*Inilah dia ropanya kek mentega aku yang masih panas. Sempat jugak aku ambik gambar dan tumpang kat entry malam ni. Esok aku potong kek tu dan upload untuk resepi mudah yang pastinya semua orang boleh buat...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog