Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Thursday, 20 October 2011

Ayam Sambal Daun Kunyit

Share
Assalamualaikum...
Menu kat atas ni adalah menu yang dah lama aku simpan dalam arkib aku. Terperasan pulak, entry ni tak masuk lagi kat laman blog aku. Kali ni sambal ayam aku ada sedikit kelainan...di mana aku masukkan daun kunyit yang diracik.. Sesekali ubah citarasa, apa salahnya kan. Kekadang, bila sebut sambal ayam je, dah dapat agak, rasanya macamana. So, kali ni aku masukkan entry ayam sambal dengan daun kunyit. Bau dan aroma daun kunyit ni, menjadikan sambal ayam sedikit berbeza dgn sambal ayam yang lain. Jom..jom..kita intai resepinya...

Ayam Sambal Daun Kunyit

1/2 kg ayam (gaul garam dan kunyit, digoreng 3 suku masak)
2 senduk cili kisar
5-7 ulas bawang putih-ditumbuk*
1/2 biji bawang besar ditumbuk*
**blh dikisar bersama cili
1 biji bawang besar dimayang
air asam jawa secukupnya
1-2 helai daun kunyit diracik
garam secukupnya

Cara-cara:
1- Ayam yang telah digoreng diketepikan.
2- Ambil sedikit minyak lebihan goreng ayam untuk menumis.
3- Tumis bahan kisar hingga garing.
4- Masukkan air asam jawa, bawang hiris dan garam.
5- Masukkan ayam dan
daun kunyit. kaub balikkan.
6- Biarkan seketika sebelum ditutup api.
7- Sedia untuk dihidang.


Sunday, 16 October 2011

Char kuey teow..... Masuk minggu ke 3 di Malaysia

Share


Assalamualaikum…..

Setelah lebih 2 minggu dapur aku tak berasap, (kalau berasap pun, sebab aku kena masak air), hari Sabtu hari tu, baru aku belajar turun ke dapur dimulai dengan sarapan pagi menu char kuey teow. Rindu pulak rasenya tak bersilat dengan senduk dan periuk belanga. Maklumlah, memasak ni dah jadi kerjaya tetap aku semasa di bumi Melben. Itulah kan, di mesia ni memang mewah betul dengan kedai makan. Boleh dikatakan, setiap 2 km ada 4-5 kedai makan yg menawarkan pelbagai menu pilihan. Pendek kata. Bawak je duit, gerenti perut kenyang. Cuma perubahan yang amat ketara aku rasakan ialah, kenaikan harga2 makanan tersebut. Adoiyaii..memang terasa sungguh. Kalau macam ni mmg tak blh jadi… Nak nak pulak aku belum lagi dapat gaji ni kan, kena bjimat cermat lah sikit. Kena mulakan semula kerjaya sebagai tukang masak ni…. Dengan harapan, dapat simpan duit dan cepat sikit dapat naik haji, hehehe…. Lagipun, makanan yg dijual tu pun, bukannya kita tak tau masak, Cuma sbb malas je.. So, kalau sayang duit, kena lah korbankan sedikit masa..ye tak?...

Hishhh..banyak pulak merepeknya.. Jom kita tengok resepi senang yang di masak oleh orang yang baru nak mulakan hidup di bumi mesia setelah 2 tahun 8 bulan berhijrah. Pendek kata serba serbi baru. Semuanya kena mulakan macam orang baru pindah rumah,… Jadi, faham2 je lah..masak pun main cincai je. Ikut bahan yang ada kat rumah je kan. Peti ais pun kosong je lagi.

Char kuey teow

Bahan-bahan:

1 bungkus kuew teow

200 gram udang sederhana

4 ulas bawang putih
3 sudu cili blend
2 sudu kicap pekat
1 sudu kicap manis kipas udang
1 sudu cuka makan
2 sudu sos tiram
2 biji telur
Garam (jika perlu)
taugeh
daun kucai (aku x letak, sbb terlupa beli..hehee)
daun bawang dan daun saderi utk hiasan (yg ni pun aku x letak)
minyak untuk menumis

Cara-cara:
Tumis bawang putih dan cili blend hingga garing. Masukkan udang. Kacau sedikit. Masukkan kicap, cuka sos tiram dan pecah kan telur. Kemudian, masukkan kuey teow, kaup balikkan. Masukkan taugeh secukupnya dan kacau sedikit sebelum ditutup api. Sedia untuk dihidang…



Thursday, 13 October 2011

Aku Di bumi Malaysia

Share
Alhamdulillah..hari ni dah 11 hari aku berada di bumi Malaysia. Perkara pertama yang perlu kami buat ialah, menyesuaikan diri dengan cuaca panas kat sini. Biasa lah kan..tanah tumpah darah...sekejap je dah boleh biasa kan diri. Nanti kang orang ckp lupa daratan pulak. ye tak?.hehehe... Kami tiba di KLIA jam 9 malam (waktu malaysia), dan tinggal di rumah adik ipar di Puchong. Oleh kerana esoknya, hari ahad, aku dan suami tak dapat nak lapor diri.

Pada hari isnin, kami ke putrajaya untuk selesaikan beberapa perkara dan terus ke JPM Melaka untuk urusan aku pulak dan kemudiannya kembali semula ke Puchong. Adoiyai..memang penat betul. Setelah mendapat surat dari JPNM, akhirnya aku kembali bertugas sebagai seorang guru di sekolah terakhir aku seblm aku ke Australia, lbh kurang 3 tahun dulu. Semangat sungguh nak pergi sekolah ni, maklumlah kan dah lama tak sarungkan uniform keje., x sabar nak jumpa kawan-kawan setugas, dan tak sabar nak hadap muka2 anak murid aku....hikhikhik... aku kembali menjadi wanita berkerjaya...

Hari Sabtu ahad baru2 ni aku dan suami, sibuk mengemas dan membersihkan rumah kami. Alhamdillah, ada jiran yang sudi menjaga rumah kami dan dengan rela hati membersihkan rumah kami setiap bulan di sepanjang ketiadaan kami. Bersyukur sangat-sangat. Rumah kami di mop dan di vacum setiap bulan. sekurang-kurangnya, rumah yang kami tinggal, takdelah berhabuk sangat. Cuma, kitorang perlu bersihkan kesan tahi cicak di tepi2 dinding...Angkat kerusi meja ke dapur, basuh bhg depan, cuci tingkap dan kemudian pindahkan semula kerusi meja ke depan, dan cuci pulak bahagian dapur. Nak patah jugak pinggang ni.

Dan...yang pastinya, sehingga hari ini, dapur aku belom lagi berasap..Apa taknya, pandu kereta setiap 1 km, ada 2 kedai makan, depan lagi sikit ada 4 kedai makan. Apa susah nya kan..bawak je duit, selesailah masalah. Nak pulak tukang masak kat kantin sekolah aku ni memang masakannya super duper sedap.... Insyallah, bila semuanya dah setle, aku akan mula berkayuh kat dapur aku pulak. Kalau ada kesempatan, blog aku akan mula beroperasi sedikit masa lagi... (ikut pada tahap kerajinan aku lah ye). Doa2kanlah ye semoga aku diberi kekuatan utk ke dapur...hehehe....ada pulak mintak org doakan.... Hari penat sangat, habis je waktu sekolah, aku bergegas ke bandar Melaka untuk ambik anak2 aku di rumah mertua di bukit beruang. Sampai semula kat rumah aku dah petang...dlm kul 6.. Ajak anak-anak pasang hook langsir yang baru ambil dari kedai dobi (sebabnya mesen basuh aku yang aku tinggalkan dulu dah betul2 tenat). Sib baik ada anak bujang yang dah besar, boleh lah diharap untuk gantung langsir... memang penat sesangat. mata pun dah ngantuk, nak tido dah ni.... Good night semua.. Jumpa lagi ye...


Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog