Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Thursday, 13 October 2011

Aku Di bumi Malaysia

Share
Alhamdulillah..hari ni dah 11 hari aku berada di bumi Malaysia. Perkara pertama yang perlu kami buat ialah, menyesuaikan diri dengan cuaca panas kat sini. Biasa lah kan..tanah tumpah darah...sekejap je dah boleh biasa kan diri. Nanti kang orang ckp lupa daratan pulak. ye tak?.hehehe... Kami tiba di KLIA jam 9 malam (waktu malaysia), dan tinggal di rumah adik ipar di Puchong. Oleh kerana esoknya, hari ahad, aku dan suami tak dapat nak lapor diri.

Pada hari isnin, kami ke putrajaya untuk selesaikan beberapa perkara dan terus ke JPM Melaka untuk urusan aku pulak dan kemudiannya kembali semula ke Puchong. Adoiyai..memang penat betul. Setelah mendapat surat dari JPNM, akhirnya aku kembali bertugas sebagai seorang guru di sekolah terakhir aku seblm aku ke Australia, lbh kurang 3 tahun dulu. Semangat sungguh nak pergi sekolah ni, maklumlah kan dah lama tak sarungkan uniform keje., x sabar nak jumpa kawan-kawan setugas, dan tak sabar nak hadap muka2 anak murid aku....hikhikhik... aku kembali menjadi wanita berkerjaya...

Hari Sabtu ahad baru2 ni aku dan suami, sibuk mengemas dan membersihkan rumah kami. Alhamdillah, ada jiran yang sudi menjaga rumah kami dan dengan rela hati membersihkan rumah kami setiap bulan di sepanjang ketiadaan kami. Bersyukur sangat-sangat. Rumah kami di mop dan di vacum setiap bulan. sekurang-kurangnya, rumah yang kami tinggal, takdelah berhabuk sangat. Cuma, kitorang perlu bersihkan kesan tahi cicak di tepi2 dinding...Angkat kerusi meja ke dapur, basuh bhg depan, cuci tingkap dan kemudian pindahkan semula kerusi meja ke depan, dan cuci pulak bahagian dapur. Nak patah jugak pinggang ni.

Dan...yang pastinya, sehingga hari ini, dapur aku belom lagi berasap..Apa taknya, pandu kereta setiap 1 km, ada 2 kedai makan, depan lagi sikit ada 4 kedai makan. Apa susah nya kan..bawak je duit, selesailah masalah. Nak pulak tukang masak kat kantin sekolah aku ni memang masakannya super duper sedap.... Insyallah, bila semuanya dah setle, aku akan mula berkayuh kat dapur aku pulak. Kalau ada kesempatan, blog aku akan mula beroperasi sedikit masa lagi... (ikut pada tahap kerajinan aku lah ye). Doa2kanlah ye semoga aku diberi kekuatan utk ke dapur...hehehe....ada pulak mintak org doakan.... Hari penat sangat, habis je waktu sekolah, aku bergegas ke bandar Melaka untuk ambik anak2 aku di rumah mertua di bukit beruang. Sampai semula kat rumah aku dah petang...dlm kul 6.. Ajak anak-anak pasang hook langsir yang baru ambil dari kedai dobi (sebabnya mesen basuh aku yang aku tinggalkan dulu dah betul2 tenat). Sib baik ada anak bujang yang dah besar, boleh lah diharap untuk gantung langsir... memang penat sesangat. mata pun dah ngantuk, nak tido dah ni.... Good night semua.. Jumpa lagi ye...


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog