Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Sunday, 16 October 2011

Char kuey teow..... Masuk minggu ke 3 di Malaysia

Share


Assalamualaikum…..

Setelah lebih 2 minggu dapur aku tak berasap, (kalau berasap pun, sebab aku kena masak air), hari Sabtu hari tu, baru aku belajar turun ke dapur dimulai dengan sarapan pagi menu char kuey teow. Rindu pulak rasenya tak bersilat dengan senduk dan periuk belanga. Maklumlah, memasak ni dah jadi kerjaya tetap aku semasa di bumi Melben. Itulah kan, di mesia ni memang mewah betul dengan kedai makan. Boleh dikatakan, setiap 2 km ada 4-5 kedai makan yg menawarkan pelbagai menu pilihan. Pendek kata. Bawak je duit, gerenti perut kenyang. Cuma perubahan yang amat ketara aku rasakan ialah, kenaikan harga2 makanan tersebut. Adoiyaii..memang terasa sungguh. Kalau macam ni mmg tak blh jadi… Nak nak pulak aku belum lagi dapat gaji ni kan, kena bjimat cermat lah sikit. Kena mulakan semula kerjaya sebagai tukang masak ni…. Dengan harapan, dapat simpan duit dan cepat sikit dapat naik haji, hehehe…. Lagipun, makanan yg dijual tu pun, bukannya kita tak tau masak, Cuma sbb malas je.. So, kalau sayang duit, kena lah korbankan sedikit masa..ye tak?...

Hishhh..banyak pulak merepeknya.. Jom kita tengok resepi senang yang di masak oleh orang yang baru nak mulakan hidup di bumi mesia setelah 2 tahun 8 bulan berhijrah. Pendek kata serba serbi baru. Semuanya kena mulakan macam orang baru pindah rumah,… Jadi, faham2 je lah..masak pun main cincai je. Ikut bahan yang ada kat rumah je kan. Peti ais pun kosong je lagi.

Char kuey teow

Bahan-bahan:

1 bungkus kuew teow

200 gram udang sederhana

4 ulas bawang putih
3 sudu cili blend
2 sudu kicap pekat
1 sudu kicap manis kipas udang
1 sudu cuka makan
2 sudu sos tiram
2 biji telur
Garam (jika perlu)
taugeh
daun kucai (aku x letak, sbb terlupa beli..hehee)
daun bawang dan daun saderi utk hiasan (yg ni pun aku x letak)
minyak untuk menumis

Cara-cara:
Tumis bawang putih dan cili blend hingga garing. Masukkan udang. Kacau sedikit. Masukkan kicap, cuka sos tiram dan pecah kan telur. Kemudian, masukkan kuey teow, kaup balikkan. Masukkan taugeh secukupnya dan kacau sedikit sebelum ditutup api. Sedia untuk dihidang…



0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog