Saturday 19 November 2011

Ikan Pari Bakar Berlada

Assalamualaikum..... Tup tap tup tap...dah sebulan lebih aku berada di bumi Malaysia.. Masih merindui suasana di bumi Melbourne...hehhee... Okaylah..kita berbalik pada menu aku tghari ni.. Kalau kat Melaka ni memang terkenal dgn ikan bakarnya. Banyak kedai2 yang menyediakan menu ikan bakar ni seperti di Ikan Bakar Duyong, Umbai, Alai dan tak kurang juga yang terdapat di Kuala Sungai Baru. Aku beliikan ni di tempat betul-betul nelayan naikkan ikan. Kebetulan ada ikan paru yang fresh.. Memang best bila buat bakar camni kan.. Ala-ala ikan bakar kat restoran gitu...heheheeeee....(mode perasan ni). Jom kita tgk resepi ikan bakar berlada versi aku. Seronoknya bila buat masak-masak kat mesia ni ialah, segala peralatan dapat diperolehi dgn mudah. Tak payah susah-susah. Daun pisang, daun limau, cili padi, serai..semuanya blh dapat kat sekeliling rumah je. Eh..byk pulak celotehnya.

IKAN PARI BAKAR BERLADA
Bahan-bahan:
1/2 kg ikan pari
cili kisar secukupnya (dikisar bersama bawang besar dan bawang putih)
sedikit garam
daun pisang secukupnya
foil aluminium

Bahan pencicah:
5-6 tangkai cili padi*
2 ulas bawang putih*
2-3 biji limau kasturi (ambil airnya)*
1/2 cawan kicap manis*
sedikit gula dan garam*
***blend semua bahan bertanda ****
bawang besar dimayang.

Cara-cara: Sediakan foil aluminium. Letakkan daun pisang di atasnya. Letakkan 2 sdu besar cili kisar di atas daun pisang. Kemudian letak ikan dan letak lagi cili di atas ikan pula. Bungkus kemas, letakkan di atas alat pemanggang dan bakar di atas dapur dgn api yang sederhana. Balik-balikkan ikan supaya masak serata. Bila dah masak, sedia untuk dimakan dan dicicah bersama dgn kuah kicap. Senang je..
Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment

KUIH KOLEH KACANG 5 Ramadhan

Assalamualaikum wbt 5 Ramadhan 1442/ 17 April 2021 Alhamdulillah.. Sedar tak sedar dah 5 ramadhan hari ni. Hari ni hari Sabtu, sis sekeluarg...