Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Thursday, 3 November 2011

Kuih Dangai

Share


Salam buat semua...
Lama betul tak bersiaran di lama blog ni. Macam sibuk je hari2 sampaikan tak sempat nak jenguk blog ni. Bila aku nak mula bukak blog, ada je halangan... Semenjak dua menjak ni, bila petang je, hujan lebat membasahi bumi Malaysia. Baru terasa sejuk sikit tanah tumpah darah aku ni. Sesekali teringat jugak kenangan manis di bumi Melben. Bila la aku dapat berkunjung ke sana lagi.. Kalau dah hujan2 ni kan, perut ni mula la dok berbunyi je... Macam2 terlintas nak makan untuk minum petang. Salah satu kuih yang jadi feberet aku ialah kuih dangai ni. Kuih ni semakin lama semakin pupus. Anak-anak zaman sekarang pun taktau nama kuih ni. Takpelah..jom kita tgk resepi nak buat kuih dangai.

Kuih Dangai:

Bahan-bahan:
100 gram tepung pulut
1 biji kelapa (ambil bahagian putih sahaja)
sedikit garam

Cara-cara: Gaul kelapa bersama tepung dan sedikit garam. masukkan ke dalam acuan dantabur gula di atasnya. Bakar hingga masak. Senang je kan..selamat mencuba.

Cantik tak kuih dangai aku tu? Errrr...sebenarnya kuih dangai ni aku beli kat kedai sempang....hehehe... Belum dapat buat lagi sebab takde acuannye... insyallah, aku diusahakan untuk membuatnya satu hari nanti... Pada yang teringin nak buat, aku ucapkan selamat mencuba....!






0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog