Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Wednesday, 30 November 2011

NASI DAGING

Share
Salam satu Malaysia aku ucapkan buat semua kawan-kawan. Maklumlah, dah ada kat bumi Malaysia, kena ucap salam satu mesia la pulak. hehehe... Dah lama betul aku peram entry nasi daging ni. Nak kata sibuk, time ni dah cuti sekolah, tak sibuk nak g keje pun. Ntahlah kan..sibuk yg ntah ape2 je. Selebihnye sibuk dok ngadap depan TV je. Pastu g dapur tengok apa yg patut dan boleh dimakan, pastu g kat luar berkebun.. Kalau ada urursan di pekan, aku kuar kejap...tup2 dah senja, ngadap pulak Tentang Dhia.. Sedar2 dah tgh malam..zzzzz.... Itu je la keje yang aku blh buat utk masa skrg ni. Sedar sedar, baru terperasan yg entry ni tak kuar lagi.

Malu sebenarnya nk masukkan entry ni. Entry masakan org yang tak berapa rajin, senang dan ringkas je. Tapi yang ringkas ni lah yg kita nak, ye tak. Tak perlu nak bersusah payah sgt. Dan, aku pasti..semua orang blh buat termasuk bagi wanita berkerjaya dan suami mithali yg sesekali nak tunjuk skill kat dapur. . Kekadang tu boring jugak asyik beli lauk kat kedai je kan. Nak nak pulak cuti sekolah ni.. Anak-anak dok cari je benda kat dapur yg boleh di ngap. Apa salahnya kita buat nasi daging ni kan... Senang, simple, tak kotorkan dapur n anak2 pasti menyukainya. Jom..jom..kita tgk resepi mudah ni.

Nasi Daging
1/2 kg daging (atau tulang)
2 inci halia*
7 ulas bawang putih*
1 biji bawang besar*
sedikit rempah tumis (bunga lawang, kulit kayu manis, buah pelaga dan bunga cengkih)
garam secukupnya
2 cawan beras basmathi
timun dan tomato secukupnya.

Cara-cara: Kisar bahan bertanda * dan masukkan ke dalam periuk yang berisi daging. Masukkan juga rempah tumis dan garam. Rebus daging sehingga empuk. Kemudian, masukkan beras ke dalam periuk nasi. Masukkan 4 cawan air rebusan daging beserta dgn separuh dari daging tadi. Masak nasi seperti memasak nasi biasa. Simpan lebihan daging dan sup daging tadi untuk dimakan bersama nasi.

Sos:
5 tangkai cili besar warna merah
1 inci halia
3 ulas bawang putih
5 sudu cuka
sedikit air
garam
gula

Cara-cara: Kisar semua bahan di atas dan perasakan dengan garam dan gula secukupnya. Hidang bersama dengan nasi daging, dan sup tadi.



3 comments:

Dalila Hamid said...

menariknya... lapar ni

CT Delima said...

As'salam Jumee

k.ct ni pernah makan nasi daging, tapi tak pernah pun buat. bukan tak pandai tapi senang cakap malassss..hehehe

bolehlah nanti sesekali2 buat ikut resipi Jumee ni. nak cuba gak buat resipi kek dari Jumee tapi kek tu tak ada resipi lah..camana tu..

JUMEE ZAILA AHMAD said...

salam kak ct... insyallah, nanti bila dah pos resepi kek tu kat blog jumee bgtau akak ye...

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog