Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Saturday, 26 November 2011

PIsang Goreng Rangup!

Share
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua. Buat kenkawan di Malaysia ni..dah makan malam ke belum? Aku dah pun selesai makan malam, dan sambil sambil tu nak masukkan entry menu minum petang tadi. Nak nak pulak hujan turun pada sebelah petang tadi. Mulut, perut..memang tak senang duduk la kan.. Datang kan cepat je rase nak mengunyah. Bila sebut je pisang tanduk..makkk aiii!!! lagi la kuat semangat nak masuk dapur semula. Sejak aku balik dari Melbourne ni, hampir tiap2 minggu makan pisang tanduk goreng ni. Mula-mula tu memang la beli je kat gerai tepi jalan dan tepi simpang... Tapikan...sekarang ni dah susah pulak nak cari orang yg jual pisang goreng yg menggunakan tepung original macam dolu-dolu... Sekarang ni, rata-rata peniaga menggunakan tepung segera (yg ala-ala tepung goreng pisang adabi)... yang menyerap banyak sangat minyak. Sejak balik ni, dah dekat 10 kali kot, dok buat pisang tanduk goreng ni... Tak jemu-jemu pulak tu. Jom kita tengok cara nak buat bancuhan tepung untuk menggoreng pisang ni ye. Sebelum sebelum ni. aku buat lebihkan tepung beras dan kurangkan tpg gandum berserta sedikit air kapur.. Rangup dan sedap pulak tu..Tapi, kali ni aku ikut resepi yang kawan aku bagi. Lagi sedap tau....Jom..jom...jom...

Pisang Goreng Rangup
Bahan-bahan:
2 biji pisang tanduk (potong serong, agak2 setebal 1 cm)
2 senduk tepung gandum
1 senduk tepung beras
1 sudu mentega
1 sudu kecil garam
1 sudu kecil kunyit serbuk
Air secukupnya (terlupa nak sukat air)-kira agak-agak la ye.
Minyak untuk menggoreng

Cara-cara: Campurkan semua bahan ke dalam bekas (kecuali pisang). Kacau sebati. Panaskan minyak dan goreng pisang seperti biasa. Bila sudah bertukar warna kekuningan, bolehlah diangkat untuk dihidang.


Oklah..nanti sesape yang sudi blh mencubanya ye.. Pasti tidak menghampakan... Bye... dah ngantuk ni....Uwaaaaaahhhhh!!!! Good Night!!!!





0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog