Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Wednesday, 21 December 2011

Ayam Lemak Lengkuas

Share
Assalamualaikum semua!!! Kejapnye masa berlalu. Pejam celik, pejam celik dah berada di penghujung cuti dah ni... Rasa cam tak buat apa pun cuti ni... Adoiyaiii... Minggu depan dah bz dgn meeting sekolah, pendaftaran sekolah anak2 dan sibuk nak beli kelengkapan sekolah diorang ni. Baru lah minggu ni aku nak mula menjahit baju sekolah Aamira. Nak jadi citer..mesen jahit aku rosak pulak dah.. Parah betul . Takpelah..harap2 dapat setle sehari dua ni. Buat masa sekarang ni, aku tinggal dgn anak bujang je. Anak dara pulak masih lagi di Kuantan melepaskan kerinduan terhadap sepupu-sepupunya. Cuma bila hujung minggu je barulah suami aku berada di rumah. Bila dah tinggal berdua je ni, mulalah semangat nak memasak tu jd hilang serta merta..hehehe..Jom kita jenguk resepi dari dapur aku jom...

Ayam Lemak Lengkuas

1/2 kg ayam (potong kecil)
5 ulas bawang putih*
1 biji bawang besar*
2 inci lengkuas*
2 batang serai*
1/2 inci kunyit hidup
1 senduk cili kisar
1 keping asam gelugor
200 ml santan
minyak untuk menumis
sedikit garam dan gula
1 sudu kecil perencah maggi cukup rasa.
***kisar semua bahan bertanda***

Cara-cara:
1. Panaskan minyak. Tumis cili dan bahan kisar hingga naik bau.
2. Masukkan ayam. Gaul sebati.
3. Masukkan santan dan asam gelugor. Biarkan mendidih.
4. Masukkan garam dan sedikit gula. Biarkan mendidih.Bila ayam sudah masak,
bolehlah ditutup apinya.
5. Sedia untuk dihidang....

Tarraaaaaaa...... Selamat mencuba ye....



0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog