Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Wednesday, 18 January 2012

Roti Sosej

Share

Assalamualaikum... dan salam sejahtera buat semua... Hari ni aku nak masukkan entry yang dah seminggu diperam tapi tak sempat2 nak post. Aku buat sosej salut tepung ni untuk anak-anak bawak bekal ke sekolah. Ye lah kan..anak-anak dah biasa dgn budaya bawak bekal semasa mereka bersekolah di Melbourne. Lecehhhh katanya nak beratur berebut-rebut beli makanan kat kantin. Sudahlah masa rehatnya singkat sgt, bila masa nak beratur beli makanan, dan bila masa pulak nak makan..Emmm betul jugak..Kesian kat anak-anak aku ni... Takpelah, biar lah mama berkorban masak sesuatu dari air tangan mama ye...(tapi, taklah tiap2 hari blh buat camni...)..So jalan penyelesaiannya, bawak bekal. Aku la yg pening, tiap2 malam sebelum tidur dok pikir, anak-anak nk bawak bekal apa keesokkan harinya. Semasa aku plan nak buat roti sosej ni, maka terpaksalah aku bangun seawal jam 5 pagi untuk uli tepung ni. Ala-ala buat donut la kan. Tapi kan..nasib baik la ada mixer, 2 minit je dah siap. kalau tak, terpaksa guna jari jemari aku yang halus mulus ni untuk uli tepung. hehehe.. Jom kita tengok resepi sumbangan dari kawan aku ni ye.. Mekasih Junaini, sbb bagi resepi ni... Jom layan gambar2 yang aku sempat snap pepagi buat tu ye....Beserta resepinya ye...




Sosej bun
Bahan-bahan:

500 gram tepung gandum
1/2 peket yis mauripan
2 sudu besar susu pekat manis
1 cawan air suam
2 sudu besar butter
sosej secukupnya

Cara:
1. Masukkan yis dan susu dalam air suam..Biarkan sekejap sehinggan berbuih.
2. Gaulkan butter dgn tepung. Masukkan air yang dah berbuih tu ke dalam tepung.
3. Uli sehingga menjadi doh. Bahagikan doh kepada 10 bhgian.
4. Balut sosej dgn doh tadi. .
5. Goreng dgn api sederhana sehingga masak ataupun kekuningan...
6. Sedia untuk dihidang....







0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog