Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Monday, 23 April 2012

Puding Karemel

Share
Assalamualaikum buat semua...
Selamat bersiaran semula setelah sekian lama tergendala hasrat nakmasukkan resepi puding karemel ni... Aku nak mintak la maap bebanyak kepada kenkawan yg menantikan kemunculan resepi ni.. Memang ambik masa sungguh kan...Bukan apa, setiap hari , balik dari sekolah..rasa penat sangat. Ye la kan.. terkejar-kejar ke sana ke mari... tup2 dah ptg. Kejap je dah ubah hari, pastu ubah minggu, pastu ubah bulan... Alahai....jadinya, maafkan lah diri ini okay!!!....




Cerita pasal puding karemel ni... Kawan aku dah bagi resepi ni 5 tahun dulu. Pantang dengar kenkawan salin resepi, aku pun sibuk salin jugak... membuatnya..tidak jugak... Alih-alih setiap kali bulan ramadhan, aku akan beli je puding karemel ni kat bazar ramadhan. itulah uniknya bila berada di bumi Malaysia, bawak je duit, semua masalah selesai.. Apa masakan akan tersedia dgn mudah hanya dengan satu jari..Ketingggg!!!!!!!!!!!!!!!...Siapppppppp!!!!!!!!!!!!!!!

Di pendekkan cerita, sekembalinya aku dari bumi Melben, sekali lagi aku mintak resepi ni...kuatkan semangat untuk buat puding ni...Sebenarnya, masa di Melben, pernah jugak lah sekali dua aku buat puding karemel ni berpandukan resepi dari blog2 masakan, tp xde lah nampak cantik sangat. kira ok lah, anak2 boleh makan. Tapi kan, bila aku buat resepi dari kali ni, rasenya sangat sedap. Special thank to my fren (Pn Norfisah) for the recipe ni... dgn ucapan..ada resepi lain tak? Nanti share la lagi ye... hehehe... jom kita tengok resepi nak buat puding karemel ni...

Baiklah puan-puan dan tuan-tuan... Resepinya ialah...

8 biji telur ayam (gred A lg bagus)
3/4 cawan gula
1 tin susu cair Carnation
1 tin air
1 sudu kecil esen vanila
1 sudu besar tepung jagung

3 sudu besar gula (untuk buat gula hangus)






Cara-cara:
1. Panaskan periuk pengukus
2. Sediakan loyang lebih kurang berukuran 8 inci.
3. Letakkan loyang di atas dapur dgn api perlahan. Masukkan 3 sudu gula pasir dan biarkan gula mencair menjadi karemel. Ratakan dengan sudu. Angkat dan biarkan sejuk.
4. Masukkan telur, gula,esen, tepung jagung, air dan susu dalam blender.
5. Kisar bahan di atas. Tapis ke dalam loyang yang ada gula karemel tadi.
6. Masukkan dalam kukusan dan kukus lebih kurang 15-20 minit ataupun sehingga masak.
7. Tip nak tahu puding kita dah masak ke belum... cucukkan dengan pisau, kalau tak melekat makananya puding dah masak lah tu...
8. Angkat dan sejukkan seketika sebelum di terbalikkan di atas pinggan...

Senang je kan.....Selamat Mencuba!!!!












Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog