Friday 7 December 2012

CUTI-CUTI SARAWAK DAY 1

23 NOVEMBER 2012
Pada 23 Nov-26 Nov 2012 baru-baru ni aku sekeluarga telah bercuti ke Sarawak. Cuti-cuti Sarawak gitu. Sebenarnya, aku menumpang suami aku yang terlibat dengan kursus di sana. Alang-alang cuti sekolah kan...tumpang sekaki la ye. Perjalanan kami mengambil masa lebih kurang 1 jam 50 minit dengan menaiki pesawat MAS. Aikkk..itu pun nak bagtau ke... Apa-ape je la... Akhirnya, tercapai jugak hasrat aku nak menjejakkan kaki ke Kuching... Satu-satunya negeri di Malaysia ni yang aku belum pernah sampai. Alhamdulillah....

~taklimat oleh ketua rombg (yg tgh tu)~
Lebih kurang jam 12.15 tgh kami selamat tiba di hotel penginapan MERDEKA PALACE. Oleh kerana jangkamasa bercuti di bumi kenyalang ini sangat singkat, jadi kami tak mahu berehat lama di bilik hotel. Pada sebelah petangnya (3.00ptg), kami mulakan lawatan kami ke Waterfront Kuching yang mengambil masa 5 minit berjalan kaki untuk sessi "Rombongan Cik Kiah". Yelah kan...blh la sebut rombongan cik kiah, sbb kami ada 3 family.

Sementara menunggu menjelajak Sungai Sarawak dengan Sarawak River Cruise, kami mengambil kesempatan meninjau deretan  kedai yg menawarkan pelbagai cenderamata dan kraf  di situ. Kami jalan2 sambil cuci mata dan servey harga barangan sebelum dibeli. Hari ni sessi melawat kedai je dulu...

Kemudian lbh kurang jam 5.30 ptg kami menaiki Cruise untuk menyusuri Sungai Sarawak yang merupakan tarikan pelancong yang dtg ke sini. Perjalanan meneroka sungai Sarawak menaiki Sarawak River Cruise mengambil masa 1 jam 30 minit. Di atas Cruise tersebut, kami dihidangkan dengan jus dan kek lapis yang terkenal dan menjadi sinonim bagi negeri Sarawak ini. Kami juga dipersembahkan dengan tarian kebudayaan di atas kapal ini. Sangat berbaloi menaiki cruise ni.

Sepanjang perjalanan menaiki cruise ini, kami dapat melihat deretan bot2, rumah2 nelayan di tepi sungai dan pemandangan yang aku kira sgt menarik bagi pandangan aku. Dapat tengok sunset lagi...hehehe... Aku apa lagi..menjalankan tugas..klik..klik...dan klikkk....x sedar beratus keping gambar dah aku ambil.. Setiap sudut, aku abadikan di dalam camera kesayangan aku ni. Sangat puas hati melihat panorama indah di sepanjang sungai Sarawak ni.

Sebelah malamnya, bermulalah acara mesyuarat bagi kaum bapa. Jadi, hanya kaum ibu dan anak2 sahaja yang keluar ke gerai makan berhampiran untuk dinner.

Yang menariknya, pada sebelah malamnya, aku dikunjungi oleh rakan lama yang merupakan classmate semasa kami di tingkatan 4, 22 tahun dulu.  Bila dah jumpa kawan lama, biasalah kami berborak sampai x ingat. Macam2 cerita, dari kisah zaman sekolah sehingga lah kepada kisah kerjaya, keluarga dan macam2 lagi.. Yang paling best bila bercerita kisah zaman sekolah dulu bersama kawan-kawan yang lain dan seolah-olah aku sekarang ni berada di umur 16 tahun..... hahha..rase muda gituuu.

Perjalanan meneroka tempat menarik di Sarawak bersambung esok.