Thursday 6 December 2012

TERUBUK BAKAR


 Salam di pagi Khamis. Hari ni, masa aku godak2 folder kat desktop ni, tetiba terpandang akan terubuk bakar ni. Aku buat ni ala2 Ikan Bakar Malim yg sangat femes di Malim Melaka dan MITC Melaka.  4 tahun dulu, kiranya sebelum aku pergi Melbourne, selalu jugak la kami ke kedai ni untuk makan ikan bakar yang menggunakan sos yang lain dari kedai ikan bakar yg sedia ada. Keunikan sosnya la yang menjadi tarikan kedai ni hingga jadi begitu terkenal. Tapi..almaklumlah..bila dah terkenal, ramai pelanggan, harga, makin lama, makin mahal yang kadang2 tak sepadan dgn ikan yg kita ambil..hishhhh tension betul. Kalau boleh biarlah kita bayar setimpal dengan apa yang kita makan..betul tak.. Atas dasar itulah...aku cuba-cuba buat sos pencicah ni ala2 ikan bakar Malim tu. Jom kita tgk apakah bahan yang digunakan untuk buat sos kicapnya.

Resepi Ikan Bakar Malim:

Bahan-bahan:
1 ekor ikan terubuk-potong 2, gaul sedikit garam dan kunyit (blh juga perapkan dgn bwg putih dan halia... Bakar hingga cukup masak.

Sos Kicap:

1 biji bawang besar
3-4 ulas bawang putih
1 senduk cili blend
beberapa tangkai cili padi di hiris
air asam jawa
minyak untuk menumis
kicap pekat manis secukupnya (lbh krg 1 cawan)
garam dan gula *** jika perlu

Cara-cara:
Bawang besar dan bawang putih ditumbuk. Aku blend sekali dgn cili.. Panaskan sedikit minyak, tumis bahan kisar dan cili blend. Bila dah garing, masukkan cili padi, air asam jawa, kicap pekat manis. Kalau perlu masukkan garam dan gula. Bila dah masak, matikan api dapur. Ikan yang dah masak tadi diletakkan dalam pinggan. Tuangkan sos kicap dan perahkan limau kasturi semasa menghidang. SELAMAT MENCUBA!!!!!














No comments:

Post a Comment

KUIH KOLEH KACANG 5 Ramadhan

Assalamualaikum wbt 5 Ramadhan 1442/ 17 April 2021 Alhamdulillah.. Sedar tak sedar dah 5 ramadhan hari ni. Hari ni hari Sabtu, sis sekeluarg...