Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Sunday, 28 June 2015

Ramadhan 11: Bersahur dengan roti john

Share
Assalamualaikum Dunia...

Salam 11 Ramadhan. Pagi tadi kami bersahur roti john. Seperti tahun2 sudah, kami memang tak makan nasi ketika bersahur. Biasanya kami anak beranak akan minum ESP Soya Protein Shaklee je utk bersahur. Kemudian makan 3 ulas kurma, 1 sudu madu lebah serta 1 sudu jus delima. Alhamdulillah, boleh tahan sampai ke petang. Roti john, seperti biasa request by anak bujang yg balik dr asrama. Nak buat waktu berbuka, masa 2 hari je, tak sempat nk buat itu ini. Kalau semua nak buat dalm masa 2 hari, bila pulak nak makan ye tak. Jadinya, roti john ni aku buat time sahur. Sekurang-kurangnya puas hati anak makan hasil dr air tangan kita. 

Resepi mudah roti john:

Beberapa keping roti yg biasa buat utk letak sausage
1 tin kecil ikan sardin
4 biji telur
1 sudu kecil rempah kari
sedikit serbuk lada hitam
1 sudu cili blend
bawang besat di potong dadu_tak sempan letak pun.  
sedikit garam
Hiasan: Potongan timun/tomato/parutan sayur kobis
sos cili dan mayonis 

Cara-cara: Sardin di buang kuahnya dan hancurkan dengan sudu.
masukkan telur, serbuk kari, cili blend, garam, serbuk lada hitam. Kacau rata.
Panaskan kuali none stick. Aku guna magiq pan je. senang dan ianya tak melekat.
Letakkan sedikit minya. Roti john dibelah 2 tapi jgn putus. Lurutkan bahan tadi pada roti dan terus letak di atas kuali.. Dalam 1-2 minit, bahagian bawah sudah masak. kalau nak byk bahan, Ambik satu senduk, letakkan bawah roti tadi. ** alahhh buat macam tokey roti john selalu buat tuuuu...
Terbalikkan roti tu sekejap dan terus angkat.
Susun sayur di tengah. Letakkan sos cili dan mayones. Roti john siap utk dimakan.
Salam sahur...


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog