Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Tuesday, 23 June 2015

Ramadhan 6: Nasi Goreng Kerabu

Share
Assalamualaikum...
Kalau tadi aku dah masukkan entry Jelly kelapa, sekarang aku ambik kesempatan masa yang ada ni untuk masukkan entry nasi goreng kerabu pulak. Ataupun boleh ditukar nama, masak campak-campak.. Tapikan... nasi goreng kerabu aku ni, tak cukup bahan asas. Tapi kira sedap jugak la... bantai saja la labuuu... Kita buat dia.. apa2 pun boleh jadi ye tak.. Nasi goreng kerabu ni kiranya makanan yg lengkap jugak sebab dalam setiap suapan tu dah memang ada protien, karbohidrat dan vitamin.. Hahahah macam pakar nutrisi la pulak... Yang penting aromanya memang boleh membuatkan  kita menambah nasi 2-3 pinggan.


Nasi Goreng Kerabu:
Bahan-bahan
2 mangkuk nasi
4-5 ulas bawang putih-diketuk
3 ulas bawang kecil (aku tak letak pun)
10 ekor udang
segenggam ikan bilis-ditumbuk
3 biji cili padi ditumbuk bersama ikan bilis
3 biji cili padi dipotong
2 batang kacang panjang-potong halus
sebatang serai-dimayang
3-4 helai daun limau purut-dimayang macam bunga rampai
kiub ikan bilis(jika suka)
2 biji telur
1 batang bunga kantan(aku tak letak sebab xde stock)

cara;
1. Panaskan minyak, tumis bawang putih hingga naik bau.
2. Masukkan ikan bilis dan cili yg ditumbuk tadi.
3. Masukkan udang, serai, daun limau purut dan kacang panjang
4. Pecahkan telur, kacau2 sekejap
5. Masukkan kiub ikan bilis, garam, cili padi yg dipotong.
6. Masukkan nasi dan kacau rata dgn rencah-rencah tadi..
7. Sedia untuk dihidang.



0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog