Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Wednesday, 24 June 2015

Ramadhan 7: Agar-agar Santan

Share

Assalamualaikum dan salam 7 ramadhan.
Hari ni, dalam cuaca panas ni kan... kalau pekena agar-agar sejuk untuk berbuka puasa, memang nyaman je rasanya. Elok je lalu kat anak tekak ye tak. Seperti semalam, aku sediakan agar-agar santan ni sebelah malamnya, sebaik sahaja balik dari solat terawih. 
Jom la straight to the point.. Tak yah nak merepek yang bukan-bukan. Atas permintaan kenkawan.. Jom kita terus kepada resepinya. Untuk membuat agar-agar santan ni.. sebenarnya ada 2 versi disepanjang pengetahuan aku la. Satu yang letak telur dan satu lagi yang tak letak telur. So far...aku suka versi yang takde telur.. takdela bau hanyir telur bila kita makan agar2 ni. Resepi ni aku dpt dari mak saudara aku 12-13 tahun lepas.. sejak itu, aku rasa agar-agar versi aku ni yg paling best... hahaha ye ye je...sebenarnya sedap tak sedap adalah sesuatu yg subjektif. terpulang kepada tekak memasing untuk menilanya. Jommmm....kita terus kepada cara pembuatannya...

Agar-agar Santan.
10 gram agar-agar serbuk
5 mug air
1 keping gula kabung/gula melaka
1/2 cawan gula(ikut kemanisan yg dikehendaki)- kalau sediakan sebelah malam, blh la rasa 3-4kali akan kemanisan agar2 ni ye.
1 kotak kecil santan (aku suka jenama KARA)
1 camca garam halus
sehelai daun pandan-untuk dptkan aroma pandan. 

Cara:
1. Masak serbuk agar-agar dngan air dan gula melaka/kabung. Tambahkan gula pasir. 
2. Masukkan daun pandan juga.Masak hingga mendidih.
3. Bila dah masak, tutup api dan tapis agar-agar tadi. (Kalau xnak tapis pun xpe)
4. Dalam mangkuk lain, tuang santan kotak tadi. Campurkan dgn suku cawan air.(untuk cairkan sedikit santan kotak tu.. Pastikan jgn letak air byk sgt.. agak2 suku cawan je okay.. lagi kurang pun takpe. Campurkan santan td dengan 1 camca garam. kalau masak sebelah malamnya... boleh la rasa santan tu masin ke tidak. Kalau kurang masin, tambahkan sdikit garam lg. 
5. Kemudian masukkan santan tadi dalam bekas agar2 yg telah ditapis. *** pastikan agar2 tadi TIDAK berada di atas api ye.. Kiranya tuang santan atas darat la kata orang dolu-dolu. Selepas masukkan santan, kacau sebati dan tuang dlm bekas/loyang/tupperware dan seangkatan dengannya. Biarkan agar2 tadi sejuk sebelum diletakkan ke dalam peti sejuk.

**sedikit tip kalau inginkan kejadian agar2 macam yg aku buat kat atas tu..

*** semasa tuang dalam loyang, jangan gerak-gerakkan bekas terlalu kerap untuk membenarkan santan berkumpul ke sebelah atas dengan cantik. ini adalah untuk mengelakkan kepala santan menjadi pecah dan comot. Selepas aku buat semalam, maklumlah dah lewat malam... aku letakkan dalam bekas dan terus tutup. Nak tunggu sejuk, lambat la pulak..so aku biarkan je agar-agar tu atas meja. Waktu bersahur barulah aku masukkan ke dalam peti ais. 
** ataupun, selepas setengah jam, blh la masukkan dalam peti ais. eh eh.. aku rasa ayat aku ni macam bertabur tengah jalan je.. Almaklumlah...dah lewat malam....Yang penting maklumat dapat diterima dgn baik kan..

Okay kenkawan..Selamat Mencuba!!!







0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog