Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Thursday, 25 June 2015

Ramadhan 8: Bihun Goreng Sempoi

Share
 Assalamualaikum... Hari ramadhan ke 7 ni, aku hanya masak bihun goreng untuk berbuka puasa. Alhamdulillah...tak kisah masak apa, yang penting dapat berbuka puasa kan. Jom, bagi anak-anak yg nak mula memasak, kita tgk resepi mudah di bawah ni ye...Alaaa bihun goreng je pun...
Bihun Goreng:

Bahan-bahan;
1/2 peket bihun (rendam)
10 ekor udang basah sederhana besar
5 ulas bawang putih (diketuk dan hancurkan dgn chopper)
3 ulas bawang merah ditumbuk (nak tumbuksekali  dgn bawang putih boleh)
4 sudu besar cili blend
2-3 sudu sos tiram (oyster)
sedikit kicap
sedikit sawi, taugeh
1 biji tomato
1 biji telur
garam dan sedikit rencah maggi cukup rasa.
daun sup, daun bawang dan cili besar sebagai hiasan.
***kalau nak letak tauhu dan fishball pun boleh. Yang aku buat ni bihunsempoi  cowboy je...xletak semua tu.

Cara-cara:

1. Panaskan sedikit minyak. Tumis bawang bawang putih dan bawang merah. Bila dah naik bau, masukkan cili blend. Biarkan hingga cili garing.
2. Masukkan udang, sos tiram, kicap, sawi, garam, perasa maggi dan sedikit air. Biarkan mendidih. 
3. Masukkan bihun dan biar seketika hingga bihun lembut. Kalau perlu, tambahkan sedikit air lagi. 
4. Pecahkan telur dan kacau lagi. Bila bihun dah elok  masak, masukkan taugeh dan tomato. Kaup balikkan dan tutup api.
5. Hias dengan daun sup, daun bawang dan cili merah.
6. Sedia untuk dihidang. 

Selamat Menjamu Selera!!!



0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog