Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Monday, 29 June 2015

Ramadhan 12: Sardin Hitam

Share
Salam Ramadhan. Hari ni hari ke 12 kita semua berpuasa.

Hari ni kita masak sardin hitam yg menjadi kegemaran aku semasa di asrama dulu. Inilah lauk peberet we all tau. Ada sejarah dan kenangan terindah bila sebut pasal sardin hitam. Pastinya kenkawan yg sama sekolah dgn aku je yg tahu... heheheh... walaupun rupa parasnya memang tak blh nak diterima, tetapi percayalah yang rasanya sangat sedap dan menyelerakan terutama di bulan puasa ni.. Boleh tambah nasi 2-3 pinggan ye... Hialng niat nak diet...heeeeee






Nak resepi tak???? Jom....

1 tin sardin - asingkan kuahnya. Kemudian goreng ikan sardin macam goreng ikan tu. Perlu dingat, disebabkan sosnya ada di badan ikan tu.. ianya akan melotop2 ye.. So, pastikan kuali ditutup semasa menggoreng. Bila dah garing, angkat sardin tersebut. kalernya akan bertukar menjadi agak itam sikit... ermrmm itam byk actually..hehehe...macam gambar tu....

Bahan tumis:

1 inci halia dihiris
1 biji bawang besar-hiris
5 ulas bawang putih dihiris
sebiji cili merah besar-dihiris
2-3 biji cili padi- letak je sebijik-sebijik... masa makan, nk pedas, just picit2 je ye
1 keping asam gelugur
kicap lemak manis
garam(jika perlu)
sedikit sos sardin tadi dalam 2-3 sudu je.. jgn ambik semua

Cara-cara: ambik sedikit minyak goreng ikan sardin tadi. Tumis bahan2 di atas, masukkan sos sardin td, kicap, asam keping. 

Selamat mencuba ye kenkawan!!!



0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog