Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Thursday, 2 July 2015

Ramadhan 15: Sagoo Delight

Share
Assalamualaikum... Salam 15 Ramadhan buat semua. Jom kita layan resepi sagoo delight ataupun dalam bahasa kampungnya kuih sagu gula melaka. Hehehe saje je sebut omputeh sikit..nmpk glam-glam sikit u ols...
Nak resepi??? Orait..kita scroll ke bawah ye..

resepi sagu:
1 cawan sagu mata ikan ( yg halus)
2-3 cawan air.
** ddihkan air, masukkan sagu yg telah di basuh dan ditoskan. kacau sagu sehingga hilang biji2 putih pd sagu tu ye. Masukkan pewarna yg korang suka..merah ke hijau kepepel ke.. suka hati la...
Masukkan dalam bekas kecik2 supaya mudah utk dihidangkan.. Nak letak dalam bekas besar pun boleh je, then sendukkan le sikit2 dalam mangkuk bila nk makan nanti ye.
Kemudian sejukkan...So buat le awal sikit..jangan le dekat2 nak berbuka, u ols sibuk pulak dok kacau sagu ni kat atas dapur. bila masa pulak korang nk makan nanti kan... perlu dibiarkan sejuk utk sagu mengeras sikit hokay ye hakak2 semua. Letak dalam peti sejuk bawah.

Kuah:
1. Sediakan santan KARA 1 kotak (200 ml)
campurkan dgn sedikit air panas, lbh kurang 1/4 kota mengikut kepekatan yg kita nak.. jangan cair tau!! sedikit garam. Kacau sebati. Nak panaskan sekejap di atas dapur pun ok je supaya santan tahan lama. Masakkan sekejap je.. Jangan masak lama... agak2 2-3 minit je.. Jangan sampai ianya bketul... Tapi kan..kalau tak masak pun ok je... bukan kita nk simpan esok kan... kira habis terus la...hehehhe

2. Didihkan 1-2 ketul gula melaka/gula kabung dengan 1 cawan air. kalau nk manis sikit, tambahkan gula pasir dalam 1 sudu. biasanya gula melaka/kabung ni dah cukup manis nya. Bila gula sebati dgn air, keluarkan dan tapis untuk membuang habuk dari gula tersebut.

3. Sediakan bekas kecil. Masukkan sagu, tuangkan air gula dan santan. Sedia untuk dimakan!!!



Ini pula lauk untuk berbuka pd hari ini... Sambal ayam dan sup sayur cendawan.




0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog