Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Friday, 7 December 2012

NASI AYAM PENYET

Share


 

 Assalamualaikum dan salam di hari Jumaat yang mulia buat semua. Hari ni aku buat nasi ayam penyet. Sejak aku balik dari Melbourne setahun yang lalu, banyak aku terpandang akan restoran2 Nasi Ayam Penyet ni. Dalam hati aku berkata-kata juga,..Macam manalah gayanya ayam penyet tu...Kene lenyek dengan stimm roll ke, atau pun diketuk-ketuk dgn chopper mcm nasi ayam ke..maklumlah tak pernah makan. Alkisahya, semasa aku di Sarawak minggu lepas, kawan aku telah memperkenalkan dengan nasi ayam penyet ni. Hampir setiap hari kami makan nasi ayam penyet yang pelbagai versi. Laaaa...rupanya macam tu ayam penyet.. Nasi putih di makan bersama dengan ayam goreng rempah, sambal dan ulam-alaman. Sambal ni pulak, lain kedai, lain pulak rasa dan cara penyediaannya. Apapun, nasi ayam penyet ni memang best sebab, ayam gorengnya dihidang panas-panas.

Negeri Sarawak dah hampir 2 minggu aku tinggalkan. Tetiba tekak ni dok terbayang2 pulak pada nasi ayam penyet kat sana tu....Kecur air liur aku ni kan.. Sebab melayankan tekak dan air liur aku yg meleleh ni lah menyebabkan badan aku sebesar ni...Adoiyaiiii....... Sejarah nasi ayam penyet ni berasal dari Indonesia dan mungkin disebabkan Sarawak ni hampir dengan Indonesia, maka ia dah jadi terkenal pulak di situ. (Teori aku ni tak blh digunapakai 100%, sbb aku agak2 je....heheheee). Maka hari ni, nasi ayam penyet ni telah pun aku realisasikan. Penyediaannya lbh kurang dengan buat nasi ayam je cumanya beza dari segi penyediaan sambalnya dan juga takde sos kicap.
2 hari meng'google' resepi ayam penyet ni akhirnya, aku combine sana sini dan terhasillah nasi ayam penyet versi aku.





RESEPI NASI AYAM PENYET
Sumber: ambooyat@blog

AYAM BEREMPAH    
Bahan-bahan:
1 ekor Ayam  -belah 4 (ambil bahagian merryland(pangkal peha dan drumstik)
1/2 sudu jintan putih (kasar)*
3 sudu ketumbar*
1 sudu teh lada putih*
2 batang serai*
1 inci halia*
1 inci lengkuas*
1 inci kunyit hidup (blh guna serbuk)*
5-6 ulas bawang putih*
sedikit garam*
 sedikit air*
minyak masak untuk menggoreng

Cara-cara:

***** blend hingga lumat.Kemudian tuangkan atas ayam. Perap lbh kurang 1 hari. Kalau boleh ayam belum disejukbeku lagi..kena fresh dari pasar, barulah bahan-bahan perapan meresap jauh ke dalam badan ayam tu. Semalam aku beli ayam ni kul 12.00 tghari terus perap ayam dan biarkan di dalam bekas bertutup. Pada malamnya, sebelum tidur, barulah aku masukkan ke dalam peti ais bawah. Keesokkannya, keluarkan dari fridge dan goreng semasa hendak makan. Sedap di makan panas2....


~inilah rupa ayam berempahnya~
 
RESEPI SAMBAL
Bahan-bahan:
5 biji cili besar  kaler merah
5 biji cili padi (lebihkan kalau nak pedas)
5 biji bawang kecil/merah)-di mayang kasar
3 biji bawang putih-di mayang kasar
1 biji tomato-belah 4
sedikit belacan
sejemput ikan bilis (dalam 2 sudu besar)
sedikit gula melaka (rasa ikut manis yg dikehendaki)..lbh krg sebesar ibu jari
garam secukupnya
Sedikit minyak utk menggoreng-agak2 utk goreng ikan bilis je

Cara-cara:
1. Goreng ikan bilis hingga garing. Angkat. Goreng pulak belacan dan angkat.
2. Kemudian masukkan cili, bawang dan tomato. Agak2 dah layu, angkat. 
3. Biarkan kesemua bahan 1 dan 2 agak2 sejuk dan masukkan ke dalam blender. Sepatutnya 
    jangan blend terlalu lumat. Aku belasah je, x blh nak control, terus lumat je semua tu. Ikan bilis 
    aku masukkan last, tekan blender sekali ke 2 kali je....
4. Masukkan dalam periuk atau blh juga letak dalam kuali yg digunakan utk menggoreng 
    tadi..Itupun kalau kuali tu belum basuh lagi..heheeh ...Bila dah mendidih sekali je, blh matikan 
    api.

NASI:
Bahan-bahan;

2 cawan beras (kalau beras basmathi lagi bagus)-basuh dan toskan
3 3/4 cwn air (sukatan utk beras basmathi)
3 ulas bawang putih di tumbuk lumat
1 batang kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang 
2 biji buah pelaga
1 sudu butter.. aku guna minyak sapi
1 helai daun pandan (xde pun xpe)
1/2 kiub ayam


Cara-cara: 
Panaskan minyak sapi/butter. Tumis bawang putih, kulit kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga.. Masukkan beras yg di tos tadi... Kacau sekejap dan masukkan ke dalam rice cooker. Masukkan air dan daun pandan. Masak macam biasa. 

ULAM-ULAMAN:
Semasa makan nasi ayam penyet di Sarawak, diorg letak pelbagai jenis ulam. seperti kobis, ulam raja, kacang botol, tomato dan timun.. Lain kedai lain pulak jenis ulamnya... Kesimpulannya..apa saje jenis ulam blh letak kot...hehehe. Kebetulan pulak kat belakang rumah aku ada ulam raja dan kacang botol yang aku tanam. So, dah cantik sangat la kan...

Bahan-bahan:
Ulam raja
kacang botol
timun
tomato




Apabila semuanya dah tersedia, boleh lah dihidangkan mengikut citarasa masing-masing... SELAMAT MENCUBA!!!!!!




SEKIAN....................

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog