Wednesday, 20 May 2020

MEE FUNGUS ala2 Mee Tarik

Assalamualaikum wbt

Hari ni hari ke 64 PKP: Hari ke 8 pkp fasa 5
20 MEI 2020: 27 RAMADHAN 1441

Mee fungus ni sis cuba2 je buat resepi baru heheh. Sebabnya, sis sangat suka makan mee tarik. Dan Mee Funggus ni adalah pilihan utama sis kalau masuk restoran mee tarik. Makanya, time pkp ni, sis cuba-cuba buat mee fungus ala2 mee tarik Walaupun tak sama dengan rasa yang original, tapi dah dapat hampir-hampir rasanya. Kira ok lah.. kalau nak betul2 rasa yang sama, sis kena lah kerje kat kedai tu untuk dapatkan ramuan rahsia resepi mee tarik ni.


RESEPI MEE FUNGUS

BAHAN-BAHAN:
1/2 peket spegeti-rebus hingga masak dan ketepikan

1 keping dada ayam-dipotong nipis
4 ulas bawang putih-dicincang halus
1 biji bawang besar-didadu
1 biji capsicum sederhana-potong kiub
1 biji tomato-potong kiub
segenggam cendawan kering warna hitam-rendam hingga kembang
2 sudu besar biji ketumbar-kisar kasar guna blender kering
5 sudu besar cili kisar
2 sudu besar sos tiram dan sedikit kicap
1 ketul kiub ayam
1/4 cawan minyak zaitun utk menumis

Cara-cara:
1. Panaskan minyak, tumis bawang putih, bawang besar dan cili kisar hingga naik bau.
2. Masukkan isi ayam, gaul dan biarkan ianya masak.
3. Masukkan ketumbar yang telah dikisar kasar tadi.
4. masukkan kiub ayam, sos tiram, sedikit kicap, cendawan dan sedikit air. Gaul hingga cendawan masak.
5. masukkan capsicum, tomato dan diikuti dgn spegeti. Gaul sebati
6. Biarkan seketika sambil digaul sebati, tutup api dan siappp...




No comments:

Post a Comment

MEE FUNGUS ala2 Mee Tarik

Assalamualaikum wbt Hari ni hari ke 64 PKP: Hari ke 8 pkp fasa 5 20 MEI 2020: 27 RAMADHAN 1441 Mee fungus ni sis cuba2 je buat resepi b...