Saturday, 31 December 2011

Selamat Tahun Baru 2012


Assalamualaikum...
Sedar tak sedar tahun baru datang lagi. Seakan tak sedar je Tahun 2012 menjelma. Baru je nak serasi dengan tahun 2011, menjelma pulak tahun 2012. Haii..cepatnya masa berlalu kan. Tahun 2011 dah tinggalkan kita..sob..sob..sob... rase sedih dan sayu la pulak..hehehe..Dah tertunai ke azam tahun lalu? Ntahlah..azam memang bermacam2 azam... Sekarang ni dah kena buat azam baru la pulak kan...

Kita tinggalkan la kenangan manis dan pahit tahun 2011 dengan harapan tahun 2012 yang menjelma memberi seribu sinar kebahagiaan buat kita. Bagi diri aku pulak, banyak kenangan pahit manis yang aku tinggalkan di tahun 2011, terutama kenangan2 ketika berada di bumi Melbourne. Sesungguhnya aku amat bersyukur kerana diberi kesempatan untuk menjadi penghuni bumi Melbourne selama 2 tahun 8 bulan. Alhmadulillah, kesempatan yang tak mungkin dilupakan...yang meninggalkan kesan mendalam buat aku dan keluarga...sesungguhnya, JAUH PERJALANAN, LUAS PEMANDANGAN DAN BERTAMBAH PENGALAMAN"... Semoga segalanya dapat dikongsi bersama teman2 di bumi Malaysia.

Setiap orang mengharapkan hari-hari yang dilalui secerah mentari dan diwarnai dengan kehidupan yang ceria, seindah warna-warna pelangi. Begitu juga dengan diri aku. Semoga Tahun 2012 memberi sinar kebahagiaan yang berpanjangan, kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat, kesihatan yang baik buat aku sekeluarga dan hari-hari yang dilalui lebih baik dari yang sebelumnya..

Buat semua yang mengenali... aku ucapkan SELAMAT TAHUN BARU 2012!

Wednesday, 21 December 2011

Ayam Lemak Lengkuas

Assalamualaikum semua!!! Kejapnye masa berlalu. Pejam celik, pejam celik dah berada di penghujung cuti dah ni... Rasa cam tak buat apa pun cuti ni... Adoiyaiii... Minggu depan dah bz dgn meeting sekolah, pendaftaran sekolah anak2 dan sibuk nak beli kelengkapan sekolah diorang ni. Baru lah minggu ni aku nak mula menjahit baju sekolah Aamira. Nak jadi citer..mesen jahit aku rosak pulak dah.. Parah betul . Takpelah..harap2 dapat setle sehari dua ni. Buat masa sekarang ni, aku tinggal dgn anak bujang je. Anak dara pulak masih lagi di Kuantan melepaskan kerinduan terhadap sepupu-sepupunya. Cuma bila hujung minggu je barulah suami aku berada di rumah. Bila dah tinggal berdua je ni, mulalah semangat nak memasak tu jd hilang serta merta..hehehe..Jom kita jenguk resepi dari dapur aku jom...

Ayam Lemak Lengkuas

1/2 kg ayam (potong kecil)
5 ulas bawang putih*
1 biji bawang besar*
2 inci lengkuas*
2 batang serai*
1/2 inci kunyit hidup
1 senduk cili kisar
1 keping asam gelugor
200 ml santan
minyak untuk menumis
sedikit garam dan gula
1 sudu kecil perencah maggi cukup rasa.
***kisar semua bahan bertanda***

Cara-cara:
1. Panaskan minyak. Tumis cili dan bahan kisar hingga naik bau.
2. Masukkan ayam. Gaul sebati.
3. Masukkan santan dan asam gelugor. Biarkan mendidih.
4. Masukkan garam dan sedikit gula. Biarkan mendidih.Bila ayam sudah masak,
bolehlah ditutup apinya.
5. Sedia untuk dihidang....

Tarraaaaaaa...... Selamat mencuba ye....



MEE FUNGUS ala2 Mee Tarik

Assalamualaikum wbt Hari ni hari ke 64 PKP: Hari ke 8 pkp fasa 5 20 MEI 2020: 27 RAMADHAN 1441 Mee fungus ni sis cuba2 je buat resepi b...