Tuesday 28 October 2014

Cheese Stick Bread

Assalamualaikum...
                                      

Haaaaa....nampak tak cheese stick bread aku yang gebu gebas ni... perghhh...Bangga tuuu bila buat roti cheese menjadi canggini... Rase hilang penat... Pastu bila rase keenakkannya..Wallaaa..standard mcm kat bakery Jaya Jusco..(Yg ni aku tambah la)..nak promote kena up sikit la kan... Seriously...Memang aku sangat bangga dengan persembahan roti cheese aku ni.. Lama aku mentelaah..mencari resepi..fahamkan...kombine sana, kombine sini..Akhirnya..ter realisasi lah cheese stick bread aku ni...

Aku pun tak berniat nak celoteh banyak2 kat sini sbb rata2 kawan2 aku dah x sabar nak dpt kan resepi roti yang gebusss mcm ni.. Jommmm kita intai2 apakah bahannya utk membuat roti cheese ni...

Anda juga boleh lawat blog ni utk penerangan lbh lanjut..
http://emiliaputeri.blogspot.com/2012/05/step-by-step-cheezy-bread-lembutnya.html

Cheese stick bread:

Bahan-bahan:

420 gram tepung high protein (tpg roti)
3 sudu besar susu tepung
1 sudu kecil garam
80 gram gula caster
3 sudu kecil yis segera/kering/mauripan
1 biji telur ayam gred A
100 ml air
100 gram water roux****
60 gram butter
1 sd kecil bread softener
1 sudu kecil bread improver
mozarella/parmesan, ittalian herbs,
gula secukupnya utk ditabur ke atas roti

Nak tau macamana nk buat water roux? just klik pada water roux kat atas tu...

Cara2nya:
Masukkan semua bahan dalam mangkuk pengadun, kecuali air... Putar bahan supaya sebati... Kemudian masukkan air sedikit demi sedikit.. Jangan habiskan air tadi.. Kalau dah terhabis jugak..doh akan jadi lembut.. Jangan risau ye..tambah kan la tepung sedikit demi sedikit hingga dapat doh yang dikehendaki..

Uli dengan mixer kek pada high speed dalam 3-5 minit.. Rehatkan doh lebih kurang 30 minit.

Bila doh naik sekali ganda, putar lagi mixer dan doh akan turun semula ke bentuk asal. Leperkan doh nipis2 dan potong ikut ukuran yang dikehendaki. Mak aiiii..Faham ke tak ni penerangan aku ni...hehehhe itulah...main hentam kromo je ni.. Nak cepat ayatnya tak tersusun..Apa yng terlintas kat kepala, itu yg aku tulis.. Xsempat nk edit2 text ni ye dik non... Janji ada ye...

Selepas itu, susun lah roti kita tu kat dalam loyang macam kat bawah tu.. Rehatkan 30-40 minit supaya roti naik sekali ganda..Parutlah mozarella cheese, tabur kan gula dan italian herbs. Aku buat 2 versi.. Satu versi yang ada italian herbs, dan yang satu lagi yang aku taburkan mozarella dgn gula je... Dua2 sedap..Wallaaaa.......Lembut lemak berkerim.... Cukup untuk membuat saiz badan kita semua bertambah...

Oppsss!!!..Jangan lupa panaskan panaskan oven pada suhu 160-170 degree.  Bakar roti 15-20 minit atau sehingga roti masak...menggunakan api atas dan bawah.

Jom layan gambar2 kat bawah ni...

                                      





Tarraaaaaaa...... Inilah dia ropa paras cheese stick bread aku yg tersangat sedap dan gebus ini.. Agak2 next time buat, blh jadi macam ni jugak ke???? Ermmmm...kita tgk je la nanti ye...  Selamat mencuba ye semua!!!!!!






 

9 comments:

  1. Huhu sedapnye..berapa ya kos buat satu doh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak pasti pula... Sorry... Buat utk makan sendiri2 je

      Delete
  2. Sis...berapa berat setiap doh ni

    ReplyDelete
  3. Salam. Saya Amir dari iluminasi[.]com.

    Saya ingin memohon keizinan puan untuk berkongsi sebahagian info dalam artikel ini.

    Resepi tidak diambil. Namun, kredit dan link kepada blog puan telah diberikan.

    Puan boleh melihat artikel tersebut di sini: iluminasi.com/bm/resepi-cheese-stick-paling-gebu.html

    Jika puan mahu saya membuang kandungan yang diambil, boleh hubungi dengan kadar segera melalui email: amirwrites_271@yahoo.com.

    Maklumbalas dari pihak puan adalah amat dihargai :)

    ReplyDelete
  4. x letak bread softener n improver blh x

    ReplyDelete

KUIH KOLEH KACANG 5 Ramadhan

Assalamualaikum wbt 5 Ramadhan 1442/ 17 April 2021 Alhamdulillah.. Sedar tak sedar dah 5 ramadhan hari ni. Hari ni hari Sabtu, sis sekeluarg...