Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Monday, 21 June 2010

POPIA BASAH

Share
Nak sambung pos semalam. Berbalik kepada popia basah pulak...Kalau kat Malaysia aku memang tak pernah dan tak rajin nak buat popia basah ni. Kalau setakat nak makan pegi je kat Bandar Hilir... dan belilah seberapa banyak yang kitorg suka. Tapi kat sini...mana nak cari kan? Lagipun tak sampai hati bila anak2 sebut pasal makanan yang xde kat sini. Hari ni bukan lah kali pertama aku buah kuih ni.. Aku rasa dah 4,5 kali dah kot. Anak2 pulak dok puji lebih2 pasal kuih popia yang aku buat...emmm aku pun lebih2 lah perasannya. Macamana nak buat popia basah ni ek? Sila tengok resepi kat bawah ni...






Bahan2 nya

Untuk Kulit
2 cwn tepung gandum
2 sudu cuka
sebiji putih telur
garam dan air secukupnya
.



Bahan2 utk sambal

cili blend + bwg putih + bwg merah + 2 sudu kicap +garam +gula
tumis semua bahan sehingga garing


Sayur-sayurnya
kobis, lobak merah, sengkuang, tauhu

tumis bwg putih dan bwg merah

masukkan sos tiram, garam. Masak hingga layu



Cara-caranya

1. Bancuh semua bahan di atas agak2 macam nak buat jemput-jemput kot.. lepas tu biarkan setengah jam.. Kemudian gunakan non stick pan utk buat macam kat bwh ni...

2. Ambil sekeping kulit popia dan sapukan dengan sedikit sambal, letak inti dan tabur bwg goreng.


3. Lipat macam biasa.




4. Popia siap untuk dimakan....Yummmyyyyy!!!!

So, selamat mencuba semua.....daaaaa........!!!




4 comments:

neezam said...

Paling sedap pernah saya rasa dalah kehidupan saya!!! tengkiyulah kakakku, sudi bawak ke rumah kami haritu...hehehehe

julie said...

jumee.........bestnya...........aku mula suka masak bila tengok set2 budu rJIN MsK.....TERUTmNY ko ngN CGU ROSLani.....

JUMEE ZAILA AHMAD said...

kak julie... haa.... baguslah tu... sesekali tunjukkan skill ape salahnya... kekadang anak2 ni dah x larat nk beli kat luar.. blk2 paprik, mee goreng, ayam masak halia.. tu semua kita blh buat kat rumah je kak.. sedap dan murah.. lagi pulak tak buang masa tunggu org kedai tu masak.. hehehe... ni nasihat valid kat bumi melben je.. tak gerenti lagi blh digunapakai di mesia heheh...

jayzack said...

kak julie,...Jangan lupa buat tau!!

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog