Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Wednesday, 20 July 2011

LAKSAM

Share
Aku buat laksam ni dah 2,3 minggu lepas.., baru hari ni bkesempatan nak masukkan 'entry'nya. bagi sesape yg berminat nak buat sendiri, bolehlah cuba resepi di bawah. Kalau tak rajin nak buat pun, tak jadi hal. Sekurang-kurangnya bagi idea kat korang untuk jadikan salah satu makanan yang patut dibeli di pasar malam nanti..hehhee... Kalau nak diikutkan, laksam ni kena buat sendiri (kukus atas tudung periuk, gulung macam kuey tiaw, pastu potong-potong), tapi tau-tau je lah kan... Aku ni tak berapa rajin sgt. Beli je laksa dan rebus. Yang penting kuahnya kan..kan...

Jom kita tengok dan scan resepi di bawah sebagai panduan.

Resepi Laksam:
Bahan-bahan;
1-2 peket laksa kering (Rebus dan toskan)
Ulam-ulaman (kobis/taugeh, daun kesum, daun selasih, kacang panjang, timun)
semua bahan diracik halus

Sambal:
Cili kering, garam, belacan
(cili direndam dgn air panas. Tumbuk bersama belacan dan garam. Ketepikan)

Kuah:
1kg ikan selayang(yellow mackerel)/greasy mackerel (xtau ada tak ikan ni kat mesia)
(ikan direbus, asingkan tulang dan isinya, blend isi+air. Akhir sekali blend tulang+air, tapis). Masukkan dalam periuk.

2 biji bawang besar(merah)/10 ulas bawang kecil, 1 inci halia, 1 sudu besar lada hitam.. Kisar halus.
1 kotak santan (1 liter)
asam keping
garam
gula

~Masukkan bahan kisar dan santan ke dalam periuk ikan tadi dan kacau supaya santan tak pecah minyak. Masukkan asam keping, garam dan gula secukup rasa. Bila sudah mendidih, matikan api dan sedia untuk dihidang.


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog