Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Saturday, 26 November 2011

Telur Tebu

Share
Salam untuk semua...
Korang pernah tak tengok objek kat atas tu. Ianya merupakan sejenis sayuran,yang aku kira hanya terkenal di negeri Pahang je..(sori kalau tersalah info).. Sebabnya, rata-rata, kalau aku tanye pada kenkawan, diorang tak kenal pun dan pastinya tak pernah makan sayur macam gambar kat atas tu. Nama sayur tu ialah telur tebu. Sebenarnya, aku tak pasti, ianya dipanggil "tebu telur" ataupun "telur tebu". Ye la kan, macam orang panggil "pisang goreng" dan "goreng pisang". Yang penting mesej tu sampai.

Aku jumpa telur tebu ni semasa berjalan-jalan di pasar tani di Kuantan semasa aku ke rumah kakak aku bulan lepas. Yang menariknya, penanaman telur tebu ni telahpun di komersial kan.. Jadinya, tak susahlah untuk aku dan penggemar-penggemar telur tebu untuk mendapatkan bekalan. Yang pasti, ianya akan menjadi sayur yang akan aku beli, kalau blk ke Pahang di lain masa. Sebenarnya, telur tebu ni kira spesis adik-beradik tebu jugak. Cuma tebu yang biasa, kita ambil batangnya untuk mendapatkan airnya sebagai minuman, manakala tebu yang ini diambil telurnya untuk dimasak sayur. Telur tebu ni biasanya dimasak lemak putih yang boleh dicampur dengan pucuk labu.. rasanya..pehhhh...... memang sedap dan lain dari sayur yang lain...Oppsss...sorry, terlupa nak ambil gambar telur tebu yang sudah dimasak. Bukan apa, aku betul-betul teruja sebab dah hampir 20 tahun tak makan sayur ni. Lebih2 teruja lagi ialah kakak ipar aku yang berasal dari Johor dan semestinya suami aku yg berasal dari Melaka. Ianyanya menjadi kegemaran anak-anak aku jugak. Insyallah, pada musim akan datang, aku akan ambil gambar sayur yang sudah dimasak...

8 comments:

mohd shariff radzali said...

kat mana nak dapat kan tebu telur ni...saya kt seremban...

JUMEE ZAILA AHMAD said...

Biasanya banyak di pahang... Tp skrg dh semakin pupus.. Yang ni akak beli di asar tani kuantan... Kalau ada musim mmg byk je jual... Diorg tanam utk kormesial...

mohd shariff radzali said...

pasartani kt kuantan hari apa ye kak, lokasi kt mana?
nak gi beli laa..klu boleh nak beli benih sekali..

JUMEE ZAILA AHMAD said...

Akak jarang sgt balik kuantan skrg ni... Kalau c silap pasar tani hari ahad.. Kat bandar kuantan area stadium tu

mohd shariff radzali said...

salam kak..klu ada benih tebu telur harap bgtau saya ye..0193751098..

Majdi Abdul Hamid said...

Saya baru beli benih 'telur tebu' ni dengan FB Kaseh Herbs Nursery. Dia jual 1 cutting RM2.

Majdi Abdul Hamid said...

Saya baru beli benih 'telur tebu' ni dengan FB Kaseh Herbs Nursery. Dia jual 1 cutting RM2.

Majdi Abdul Hamid said...

Saya baru beli benih 'telur tebu' ni dengan FB Kaseh Herbs Nursery. Dia jual 1 cutting RM2.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog