Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Saturday, 4 July 2015

Ramadhan 17: Onde-onde @ kuih buah melaka

Share
Assalamualaikum
sekejap je kita dah masuk ramadhan ke 17 hari ni. Ermmmmm......

Hari ni aku buat onde-onde a.k.a kuih buah melaka untuk di bawa ke rumah mertua. Ala-ala portluck gitu. Time rajin..time tak rajin bawak tangan je la.. So far, bulan ramadahan, belum pernah bwk tangan kosong.. hahhaha...puji diri sendiri ke apa ni??


ok, jom kita tengok resepi mudah ni. Pejam mata pun blh ingat bahan-bahannya kan.. hari ni hakak buat onde-onde dua versi iaitu versi hitam dan versi hijau di mana versi hitam tu kita guna tepung pulut hitam manakala versi hijau kita guna extract daun pandan. sebab tu la hakak panggil onde-onde dua benua hehehe...jom..jom.....kita buat onde2 jom.

Onde-onde
versi hitam
Bahan-bahan:
1 cawan tepung pulut hitam
1 cawan tepung pulut biasa
secubit garam
sedikit air
*** campur semua bahan kecuali air. Tuangkan air sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh yang cantik.

versi hijau:
2 cawan tepung pulut biasa (kaler putih)
secubit garam
beberapa helai daun pandan diblend dengan sedikit air.
** gaul tepung dgn garam. Tuang air sedikit demi sedikit hingga menjadi doh.

Sebelum tu, kita kena sediakan dulu gula utk diletakkan ke dalam tepung. Aku lebih suka menggunakan gula kabung yg diimport khas dari negeri Pahang. Nak guna gula melaka pun sedap jugak. Potong gula tu menjadi kiub kecil2. Agak2 la besar jari kelingking ke kan...

Sediakan juga kelapa yg telah diparut. Jangan parut sampai kulit ari-ari ye(kulit hitam).. Nak yang putih je. Gaulkan dengan sedikit garam dan letakkan ke dalam mangkuk lebar.

Sediakan air rebusan di dalam periuk. Biarkan air mendidih. Ambil sedikit tepung, letakkan gula dan bulat2 kan. Masukkan ke dalam air rebusan dan apabila kuih masak, ianya akan timbul. Angkat menggunakan penapis teh yang besi. Jangan guna penapis plastik ye, cair pulak benda tu kang. KKuih diangkat dan diletakkan terus ke dalam mangkuk yang berisi kelapa. Lenggang-lenggangkan mangkuk tu (golek-golekkan mangkuk..betul ke tak ayat ni)... sehingga kelapa menyaluti kuih tersebut. Angkat dan susun la cantik-cantik dalam bekas. Presentation pun salah satu elemen supaya kuih nampak sedap dan menyelerakan. Tak gitu? tak letak cantik pun takpe.. pokok dek kau la.....kato org nogori. Buat la bulat-bulat sampai la topong ekau abih yo....

TARAAAA.......!!!!





0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog