Thursday 23 December 2010

Krismas di Melben


Emmmm...lamanya aku tak update blog ni.. Rasanya dah penuh sawang dan sarang labah-labah kat blog ni. bukan apa pun, takde bahan yang nak dijadikan bahan tulisan. So, ada baiknya aku diam2 je kan..Hehehe... lepas ni, aku akan try pos event yang lepas2 kat blog aku ni..so kira back dated lah ek...

Seperti yang semua tahu, 25hb Disember ni adalah Hari Krismas yang disambut oleh orang kristian di seluruh dunia. Kalau di Amerika, mereka menyambut krismas pada musim sejuk, berbeza pulak dengan orang2 Australia yg menyambutnya di musim panas. "Krismas In summer!" Jadinya, tiap2 tahun lah org2 Oz ni sambut krismas musim panas.

Kalau kat Malaysia, bila dekat2 nak sambut hari raya Aidil fitri, di kampung-kampung akan pasang pelita sempena malam tujuh likur kan?. Haaaa...Kat sini pun takde bezanya ...sebabnya, masyarakat oz yang sambut Krismas ni pun akan pasang lampu lip lap yang bergemerlapan di halaman rumah mereka. Dan..memang nmpak meriah sangat. Ada tu siap decorate macam2 patern supaya rumah mereka nampak cantik. Memang menjadi tarikan bagi orang-orang luar macam aku ni. Heheheh....

Disebabkan tahun ni, tahun kedua aku sambut krismas di negara kanggaru ni, so aku taklah excited sangat nak tengok lampu2 tu. Jadinya bila malam, rasa malas nak keluar tengok lampu2 tu. So aku cuma dapat snap gambar ni sekeping je (pic yang kat atas tu). Itupun sebab jiran sebelah rumah aku yang pasang lampu ni. Pada tahun lepas, banyak jugak gambar2 yang aku dah snap, tapi taktau folder mana aku letak ntah... Jadinya, untuk tidak menghampakan kenkawan yang berada di bumi Malaysia, aku download gambar2 dari laman web dan ianya lagi cantik dan menarik... Ok gang...enjoy the picture that i've posted...




Menjadi kebiasaan di Victoria ni (aku rasa di tempat2 lain di Australia juga), pada hari krismas, semua public transport adalah percuma (1 hari sahaja). Bagi manusia-manusia yang memang suka kalau bab-bab "FREE" ni (macam aku..heheh), takkan lepaskan peluang untuk naik kenderaan awam yang free ni. So esoknya plan nak pergi round city je... Malas nak jalan jauh2...

Buat semua kenkawan di Malaysia "SELAMAT HARI NATAL" dan untuk orang-orang Aussie, aku ucapkan "MERRY CHRISTMAS!!!!" ...Heheehhe..Macamlah diorang tu semua baca blog aku dan satu lagi... diorang faham ke apa yang aku tulis ni??? kwang..kwang..kwang!!!!hihihihi......

No comments:

Post a Comment

KUIH KOLEH KACANG 5 Ramadhan

Assalamualaikum wbt 5 Ramadhan 1442/ 17 April 2021 Alhamdulillah.. Sedar tak sedar dah 5 ramadhan hari ni. Hari ni hari Sabtu, sis sekeluarg...