Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Friday, 27 January 2012

Sambal bilis dengan terung pipit

Share
Assalamualaikum...... Salam 1 Malaysia..... Hai kenkawan...masak apa ye tengah hari tadi? Pening kan nak pikir pasal masak ni.. Nak nak pulak bila dah balik kerja kepenatan. Otak takleh berfungsi untuk fikir pasal lauk ni. tu la yg terpaksa ambik jalan mudah, beli je kat kedai sempang. Setle masalah. Esok pikir lagi, dan lagi dan lagi.... bila nak selesai ye? Kenkadang kita ni..bila dah selalu sgt pekena lauk beli ni..ada masak dah takleh nak masuk kat saluran tekak ni. Jemu jugak kan. Sebab tu la, gagahkan jugak masak something yang simple-simple...yang mana termampu. Kebetulan hari tu (masa aku masak lauk ni)..ada sikit terung pipit lebih-lebih kat pokok, sebelum aku cantas habis pokoknya... Bukan apa, buat semak je, pulak tu duri-duri pokok tu rasa macam mengganggu laluan je... Teringat aku kenangan masa kecik-kecik. Pokok terung ni banyak tumbuh liar kat belakang rumah aku kat kampung. Abang aku dan kenkawannya akan jadikan buah terung ni sebagai peluru kat senapang kayu hasil buatan diorang. kreatif kan... tapi kalau sekali diorang tembak..fuhhh..serius..memang sakit woooo!!! Kekadang, arwah mak aku akan petik terung ni untuk dimasak bersama ikan bilis.. Rindunya pada kenangan tu..rindu jugak pada masakan mak aku...
Hari ni, aku masak sambal tumis ikan bilis bersama terung pipit a.k.a terung manggo. Buat pun tak banyak, yelah kan..budak-budak sekarang mana tau makan terung ni. Nampak sangat macam aku je yang makan lebih..hikhikhik.... Nak buat sambal tumis ni tak susah... yang penting kena ada sedikit kerajinan..kan kan kan?

Sambal tumis terung pipit
Bahan-bahan;
Secawan terung pipit
Segenggam ikan bilis
1 biji bawang besar-dimayang
5 ulas bawang putih*** ditumbuk
3 ulas bawang merah*** ditumbuk
1 senduk cili kisar
sedikit air asam jawa/ sekeping asam gelugor
gula dan garam secukupnya.
minyak untuk menumis

Cara-cara:
Panaskan minyak, goreng ikan bilis separuh masak. angkat dan ketepikan.
Tumis bawang putih dan bawang merah hingga naik bau. Masukkan cili kisar.
Biarkan cili betul-betul masak.
Kemudian, masukkan ikan bilis, bawang besar, air asam jawa, gula dan garam.
Akhir sekali masukkan terung tadi dan biarkan seketika. Kaup balikkan terung bersama ikan bilis tadi. Tutup api, dan sedia untuk dihidang...

SELAMAT MENJAMU SELERA YE!!!!!!


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog