Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Tuesday, 30 June 2015

Ramadhan 13: Bihun Kungfu

Share
Salam 13 Ramadhan buat semua umat islam di seluruh dunia.Walau di mana saja kita berada, kita tetap melihat bintang yang sama...
Apa kena mengena ayat kat atas ye? Ermmmm, memang takde kena mengena pun....

Hari kita berbuka dengan bihun kungfu je. Alhamdulillah.. tetap kenyang jugak...
Jom la... kita straight to the point la kan..




Bahan-bahan:
2-3 ulas bawang putih (ketukdan dicincang)
1/2 biji bawang besar (holand)- yg kaler putih tu ye
beberapa hiris cili besar merah
2-3 biji cili padi (ikut kepedasan yg kita nak.)
sedikit daun sup/bawang
sedikit isi ayam
sedikit udang
serbuk lada hitam/putih
sayur (karot, sawi, cauliflower, tomato)-adjust ikut byk mana kita nk buat bihun kungfu tu
telur (1 set-guna sebiji telur)
bihun
1 sud tepung jagung
air secukupnya

Cara-cara:
1. rendam bihun dalam air biasa. Ambil sedikit bihun, agak2 letak bihun dpt 1/2cawan. pastu masukkan telur dalam bihun tu.. Sebelum tu, panas kan minyak dalam secawan. tuang bihun yg dipukul dgn telur. Ermmm blh klik link sini utk penerangan lebih lanjut. Ikut je step tu ye..

2. Seterusnya, tumis bawang putih, bwg merah hingga naik bau. masukkan udang dan isi ayam. Bila ayam dah masak, masukkan air, cili, sayur-sayur, garam, serbuk lada hitam dan serbuk lada putih serta daun sup/bawang. Last sekali bancuh 1 sudu tpg jagung dgn 1/2 cawan air. Tuang dalam kuali tadi. Biar mendidih dlm 1-2 minit dan sedia dituangkan ke dalam bihun yg telah digoreng dgn telur td.
Ready to eat... Selamat menjamu selera!!!




0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog