Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Thursday, 8 September 2011

Kari Ikan Tenggiri

Share
Assalamualaikum.... Waktu Melbourne sudah pun menunjukkan jam 2.50 ptg. sambil-sambil nak tunggu masa ambik anak-anak balik dari sekolah, aku masukkan entry ikan tenggiri masak kari ni. Masak pun takdelah susah sangat..Campak-campak, baling..taraa.....jadilah kari ikan ni... Tapi kena pastikan jugak lah, barang yg dicampak tu betul ke bahan untuk masak kari.. Tersalah campak, jadi masak lain pulak....hehehe... Jom, jom..tgk resepi kat bawah ni ye....

Kari ikan;
bahan-bahan

600 gram ikan tenggiri-dipotng nipis
1 inci halia *
4 ulas bawang merah*
5 ulas bawang putih* (semua bahan bertanda * ditumbuk)
1 sudu cili kisar/serbuk cili
1 dahan daun kari
sedikit rempah tumis (kayu manis, bunga lawang, cengkih, buah pelaga)
sedikit kacang bendi
1 biji tomato
1 mangkuk air asam jawa
garam
80 gram rempah kari ikan
1/2 cawan minyak untuk menumis

Cara-cara:
1. Panaskan minyak, masukkan rempah tumis, daun kari dan semua bahan tumbuk.
Masukkan juga cili kisar.
2. Bila semua sudah naik bau, masukkan rempah kari dan sedikit air. Biarkan garing.
3. Kalau rempah kari kering sangat, masukkan lagi sedikit air.
4. Masukkan ikan. Biarkan seketika dan masukkan air asam jawa.
5. Jangan lupa masukkan garam dan bendi. Biarkan mendidih lagi. Bila ikan dah
masak, masukkan tomato sebelum ditutup api.

Okay..selamat mencuba..dah time nak jemput anak balik dari sekolah.... See ya!!!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog