Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Wednesday, 3 August 2011

~KUIH PUTERI MANDI~

Share
Assalamualaikum....

Sebelum aku menutup tirai malam ni, ada baiknya aku masukkan dulu entry kuih puteri mandi aku yang berwarna-warni ni. Mengantuk benor rasenya. Padahal, kat sini baru je pukul 10.00 malam. Aku kat sini dah tersangap-sangap dah. Masa terawih lagi dah tersengguk-sengguk. Seperti biasa, masjid feberet untuk terawih ialah Masjid Albaniah, Reservoir. Biasanya jam 8.20 mlm, dah selesai pun sembahyang terawih. Dipendekkan cerita, sebelum aku masuk tidur, aku masukkan entry ni dulu sebelum aku terlupa.Kalau ada kesilapan ejaan tu, maafkan lah ye.

Puteri Mandi:
Bahan-bahan:

3 cawan tepung pulut
1 camca garam
sedikit air
pewarna merah dan perasa pandan(hijau)

Inti:
1 cawan air
1 ketul gula melaka/gula kabung
kelapa parut secukupnya
sehelai daun pandan

Cara-cara:
1. Bancuh tepung dengan air. Masukkan air sedikit demi sedikit supaya tidak terlebih
air. Bahagikan tepung kepada 3 bahagian. 1 bhg warna putih asal, 1 bhg masukkan
pewarna merah dan 1 bhg lg diletakkan perasa pandan.
2. Didihkan air di dalam periuk. Ambil sedikit tepung sebesar ibu jari, buatkan
bulat-bulat dan leperkan dengan jari. Masukkan ke dalam air mendidh seperti
membuat kuih buah melaka. Bila masak ianya akan timbul dan angkat. Ketepikan.
3. Dalam periuk berasingan, didihkan 1 cawan air dengan seketul gula melaka.
Masukkan juga sehelai daun pandan. Bila mendidih, masukkan kelapa parut.
Kacau lagi sehingga agak-agak kering.
4. Kemudian, masukkan kuih tadi dan kacau sedikit sebelum diangkat untuk
dihidang.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog