Saturday, 28 March 2020

IKAN KERING GORENG KETUMBAR

Assalamualaikum...

Hari ni PKP ke 11 sis masak kari kan jenahak. Kebetulan pula sis ada 2 keping isi ikan patin beli 4-5 bulan dulu. Dok keluar peti masuk peti keluar peti masuk peti. Sudahnya dah x snggup nak masak sbb ikan ni pun dah hilang manis nya. Nak dibuang terasa sayang. So sis decide nak simpan dulu dan jika ada masa sis nk lumurkan dgn garam kasar jadi ikan kering. Tapi sape tahu, musim PKP ni, lauk ni berguna kan. Kalau nk masak lauk sebagai menu utama, rasanya dah tak sesuai sbb ikan ni dah xde manisnya dah.So alang2 sis dah buat masak kari, maka sis buat keputusan jadikan ikan ni sbg menu sampingan. Kalau sedap, kita makan, kalau tak sedap, sekurang-kurangnya dah ada lauk utama kan...  Sis potong kecil2 dan nipis-nipis, gaul garam kunyit dan goreng kering-kering macam goreng ikan talang kering tu.

Resepi ikan kering ketumbar

Bahan-bahan:
Ikan kering secukupnya (ikan talang/ikan kurau)-sis guna ikan patin zaman jepun.
-ikan patin potong nipis, gaul garam kunyit(kuran/talang xyah letak garam sbb dh masin)
-goreng ikan ni hingga garing
-angkat dan ketepikan.

5 ulas bawang kecil-dimayang
3 ulas bawang putih-dimayang
3 sudu besar ketumbar_basuh dan toskan
3 tangkai cili kering-kerat 2

-Selepas goreng ikan tadi, keluarkan ikan. masukkan bawang merah dan bawang putih yg dimayang td.
-goreng bawang atas api sederhana sahaja kerana takut bawang cepat hangus. Kacau-kacau supaya bawang garing sekata.Bila bawang hampir garing, perlahankan api. Bila dah kekuningan, masukkan ketumbar dan cili kering dalam bawang tadi. Kacau-kacau dalm 1-2 minit supaya ketumbar masak/garing.
-Kemudian, masukkan ikan kering tadi. Tak perlu tambah garam.
-Sediakan tapis santan dan tadah la tapis tu dengan bekas yg tahan panas. Tuangkan semua bahan dalam kuali tadi. Sebabnya nak angkat satu-satu jenuh la nak kutip ketumbar tu halus-halus. Bila dah tos minyak, masukkan dlm pinggan. Siap
Tengok gambar spt di bawah.

**** Blh juga ganti ikan masin ni dengan ikan bilis. Caranya sama, goreng ikan bilis hingga garing. Angkat dan ketepikan. Lepas tu utk proses seterusnya, ikut je langkah goreng bawang tu.. SEDAPPP

Kalau kena gaya, blh mengalahkan ranking ayam goreng tau!!!














No comments:

Post a comment

MEE FUNGUS ala2 Mee Tarik

Assalamualaikum wbt Hari ni hari ke 64 PKP: Hari ke 8 pkp fasa 5 20 MEI 2020: 27 RAMADHAN 1441 Mee fungus ni sis cuba2 je buat resepi b...