Friday 24 April 2020

MEE UDANG KUALA SEPETANG

Assalamualaikum wbt
Hari ni PKP masuk hari ke 38 bermakna sudah hari ke 10 untuk PKP fasa 3 ni.
Hari ni juga merupakan hari pertama umat Islam berpuasa di bulan Ramadhan. Dan..buat pertama kalinya tiada bazar ramadhan di seluruh Malaysia. Mungkin menjadi satu tamparan hebat juga buat peniaga yang menjadikan bulan ramadhan ni sbg punca menambahkan pendapatan mereka.  Dan tak kurang juga kepada  pelanggan yang tidak berkesempatan utk menyediakan juadah berbuka puasa. Bagi sis pula... dah bertahun-tahun sis menyediakan juadah berbuka puasa di rumah sahaja. Pada sis lebih selesa dan berpuas hati jika kita sediakan juadah berbuka di rumah sahaja yang pastinya blh dimakan panas2 serta menepati citarasa. Dan kadag-kadang tu, azan maghrib dah berkumandang, dapur sis masih lagi menyala. Hahahaha time tu mula kelam kabut dibuatnya. Dapat pulak cik abang dah menjeling dekat bucu meja. Kalau dah macam ni, rasanya memang elok sangat beli je juadah di bazar, kan... cepat, mudah dan tersedia sebelum waktu berbuka puasa. Hati pun takde lah dup dap dup dap je kan.. tu belum citer nak snap gambar lagi hahahah..pengsannnnn.... Alaaa sis citer je... tapi en suami dah faham sangat dengan peel cik isterinya... Sis ni antara isteri yang bertuah juga kerana mempunyai en suami yang sporting... Alhamdulillah... nikmat mana lagi yang ingin engkau dustakan?? Cumanya pada tahun ni, sis rasa terkesan sedikit setiap kali nak mulakan memasak juadah berbuka puasa ni. Tetiba sis teringatkan anak bujang sis yang jauh di perantauan. Ye lah kita ni dok meriah dgn makanan, anak bujang sis ni, entah apalah masakan berbuka puasa dia. Apapun sis minta kawan-kawan semua doakan anak sis di perantauan tu. Semoga selamat dari segala penyakit bahaya ini. Sis dapat pujuk hati sikit bila kenangkan anak bujang sis ni jenis yang pandai memasak. Banyak jugak masakan yang dia belajar dari sis sepanjang sebulan berpuasa di Malaysia pada tahun lepas. Pendek kata, apa yang dia teragak nak buat tu, dia blh masak lah. Cuma katanya, kadang2 malas nak masak je. Ok lah, kurang sikit rasa ralat dihati ni..... Moga anak mama baik-baik aje ye. Semoga Allah permudahkan urusan adik dalam mencari ilmu. Selamat Berpuasa jugak buat anak mama di sana. Ok sis taknak layan perasaan touching2 ni...

Cerita pasal mee udang ni pulak, ianya sangat sinonim dengan mee udang Kuala Sepetang, mee udang Sg Dua dan beberapa tempat lagi yang terkenal di Perak. Biasanya, jika kami berkesempatan ke Utara Semenanjung, en suami tak lepaskan peluang utk singgah untuk menikmati mee udang yang femes ni. Ok lah itu cerita dulu. Cerita hari, kisahnya, semalam sis ada beli udang besar ni yang segar dari nelayan di pantai yang berhampiran dgn rumah sis ni. Dah booking awal-awal dangan kawan sis di mana beliau lbh rapat dgn nelayan-nelayan kampung ni.
Bila tengok akan kesegaran udang ni, mulalah terbayang nak masak macam-macam makanan berasaskan udang.  Kami ambil keputusan untuk makan mee udang sebagai juadah berbuka hari ni.
Makanya, banyak lah blog2 masakan yang sis cari untuk dapatkan rasa mee udang yang hampir menepati citarasa seperti Mee Udang Kuala Sepetang. Hasil pencarian, sis jumpa blog favourite sis iaitu blog Azlita masam manis. Sis akan jadikan blog ni sbg panduan, dan ubahsuai mengikut citarasa sis.
https://norazlitaaziz.blogspot.com/2017/01/mee-udang-kuala-sepetang.html


RESEPI MEE UDANG KUALA SEPETANG CARA SIS

BAHAN-BAHAN

1/2 bungkus mee kuning-direndam dengan air panas

4 ulas bawang putih-dicincang/tumbuk
5 ulas bawang kecil/merah-ditumbuk
3 sudu besar cili kisar
2 sudu besar udang kering-direndam dan dikisar
1 biji kentang ~ kupas kulit hiris nipis, digoreng dan dikisar halus (  untuk pekatkan kuah )
3 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tomato
2 sudu besar sos tiram

Rencah sayur

4 batang sawi
1/2 batang lobak merah di potong mancis
1 cawan taugeh
1/2 biji tomato dipotong wedges
1 pokok daun bawang
1 tangkai daun sup
1 biji tahu putih - goreng dan potong sederhana nipis.
1 biji cili masak
Limau kasturi(x letak sbb takde)
Sedikit bawang goreng(tak letak)

Cara-cara: 
Rebus udang basah terlebih dahulu dengan 2 cawan air. Ke tepikan.
Panaskan minyak dan gorengkan kentang
Angkat kentang biarkan sejuk dan kisar bersama udang kering. Masukkan sedikit air.
Minyak yang panas tadi gorengkan tahu, angkat dan hiris nipis atau potong dadu
Panaskan semula minyak goreng tahu tadi,  dan tumis bahan kisar seperti bawang merah, bawang putih, cili dan udang kering. Setelah naik wanginya masukan air rebusan udang yang telah dikisar bersama kentang tadi.
Biar ia merenih
Masukkan sos cili, sos tiram, sos tomato, garam dan serbuk maggi cukup rasa ataupun kiub ayam. 
Biarkan kuah didih
Bila kuah dan mendidih perasakan dengan garam dan gula secukup rasa(jika suka manis). Tambahkan air dalam 2-3 cawan lagi. 
Masukkan lobak merah dan sawi
Bila dah layur sikit masukkan udang.
Kemudian tutup api

Setelah selesai semuanya hidangkan taugeh, tomato, daun bawang, hirisan tahu goreng dan daun sup. 



No comments:

Post a Comment

KUIH KOLEH KACANG 5 Ramadhan

Assalamualaikum wbt 5 Ramadhan 1442/ 17 April 2021 Alhamdulillah.. Sedar tak sedar dah 5 ramadhan hari ni. Hari ni hari Sabtu, sis sekeluarg...