Saturday 4 April 2020

SAMBAL GARING IKAN BILIS DAN TEMPE

Assalamualaikum wbt

Hari ni PKP hari ke 18 sempena covid 19 ni. Macam biasa, cuti lockdown ni, sis akan sediakan 1 menu utk makan tengahari. Kalau sekiranya hari tersebut, ahli rmh berpuasa, makanya, menu tengahari akan di bawa ke makan malam merangkap berbuka puasa. Tapi hari ni sis sediakan makan tengahari. Menu hari ni ialah sambal ikan bilis garing. Biasanya kita akan panggil sambal goreng ataupun sambal kering. Kalau sebut sambal goreng tu, sebahagiannya di antara kita  akan faham yang ianya sambal ikan bilis yg di buat garing dengan cilinya dimasak betul2 garing dan kering. Ini akan menjadikan ikan bilis tersebut garing walaupun disimpan beberapa hari di luar peti ais. Yang pastinya jangan letak dalam peti ais la. Kalau letak dalam peti ais, hilanglah akan kerangupan ikan bilis tersebut.

ajommmm... kita tengok resepi mudah sesangat ni, tapi cara penyediaanya kena betul2 garing supaya ikan bilis akan rangup bila dicampur dgn sambalnya nanti. Sis mmg x sempat nak ambik gambar, sbb masak dok kelam kabut...angkat dah terus makan..gitu la hari2.. InshaAllah next time bila buat sambal ni lagi, sis akan ambik gambar texture dan consistency csambal bila dah garing tu..hahaha blh pulak ayat omputeh terkeluar dr mulut sis ni...




Sambal Ikan Bilis Kering/Garing

Bahan-bahan:

Semangkuk ikan bilis-basuh dan goreng hingga garing. Angkat dan ketepikan.
2 keping tempe-potong nipis dan goreng garing. Angkat dan ketepikan.

Sambal:
5 ulas bawang putih-tumbuk
6-7 ulas bawang kecil (merah)-tumbuk
4 senduk cili blend
***Kalau nak dapatkan texture bawang yg halus... kalau dah ada cili blend ni, ambik 4 senduk blend lagi sekali dgn bawang putih dan bawang merah.
1/2 atau 3/4 cawan minyak utk menumis. (ambik minyak lebihan goreng ikan bilis lg baik, dapat manis kesan goreng ikan bilis td. Pastikan minyak goreng ikan bilis tu, minyak yg baru letak, bukan kesan goreng ikan masin semalam...
garam dan sedikit gula

Cara-cara:

Panaskan minyak. Tumis bawang dan cili blend hingga garing. Sekiranya cili meletup2 itu maknanya kurang minyak. Kena ada minyak di sekeliling cili tu ye...alahai, betul ke ayat ni...hehehe... Maknanya, bila cili dalam kuali, kena ada lebih sikit lapisan minyak tu daripada lapisan cili. Baru lah cili akan mudah garing. kalau minyak sikit..alamatnya 4-5 jam lagi lah nak tunggu cili tu betul2 masak.
Kacau2 sekali sekali supaya cili tak hangus. Masak lagi hingga cili tu pecah minyak. Bila cii dan minyak menggoreng agak2 nampak macam terpisah dan cili dah warna agak gelap dari sambal biasa tu..maknanya dah garing la tu.. Jangan lua masukkan sedikit garam dan gula (sis asingkan pd 2 mangkuk..1 mangkuk letak gula, 1 lg x letak gula sbb en suami x suka). Tutup api dan biarkan dalam 10 minit supaya sambal sejuk sedikit. . Bila sambal dah agak suam2 gitu, blh la dicampurkan dgn ikan bilis dan tempe yg telah digoreng tadi. Angkat dan sedia dihidang.
**Nanti kita akan nampak minyak dan cili dah terasing dan minyak nampak banyak. Boleh letak dlm tapis santan supaya dapat keluarkan minyak tu. Kemudian baru letak dalam mangkuk utk dihidang. Minyak yg keluar dari tapis tu blh la dibuang.





No comments:

Post a Comment

KUIH KOLEH KACANG 5 Ramadhan

Assalamualaikum wbt 5 Ramadhan 1442/ 17 April 2021 Alhamdulillah.. Sedar tak sedar dah 5 ramadhan hari ni. Hari ni hari Sabtu, sis sekeluarg...