Wednesday 1 April 2020

NASI AYAM

Assalamualaikum wbt

PKP HARI KE 15/HARI 1 PKP FASA 2

Diam tak diam kita telah pun habis kuarantin selama 14 hari untuk pertama. Kerajaan terpaksa menyambung kuarantin selama 14 hari lagi demi memutuskan rantaian covid 19 ini. Semoga wabak ini segera berakhir. Sebagai rakyat Malaysia, kita seharusnya memainkan peranan kita dgn duduk diam di rumah utk mengelakkan penularan covid 19 ini, mengamalkan social distancing(penjarakan sosial) sekiranya terpaksa keluar bertemu dgn orang ramai.

Hari pertama PKP FASA 2 kita masak nasi ayam. Tak susah nk dapatkan stock ayam ni kerana tempat proses ayam segar hanya 5 minit dari rumah. Cuma telefon, nyatakan berapa ekor ayam yg kita nak, belah 4,8,12? Bagitau harga,... bila dah ready kita terus pergi ambil dan bayar. Tak perlu berebut-rebut seperti di pasar dan terpaksa menjaga jarak sosial dgn org sekeliling kita. Alhamdulillah, Allah permudahkan urusan sis.

Jom kita buat nasi ayam simple cara sis. Kita guna apa yg ada je...yg kebanyakan bahan asas memang ada dlm koleksi dapur kita. Hari ni sis jadikan blog Azlita sbg panduan dan ubahsuai cara sis.

https://norazlitaaziz.blogspot.com/2010/12/nasi-ayam.html

Resepi NASI AYAM

Bahan-bahan:

1/2 ekor ayam(kerat 2)-
Masuk dalam periuk, masukkan garam, 3 ulas bawang putih dan 1 inci halia yg diketuk. Rebus ayam hingga 1/2 masak. Boleh juga nak rebus hingga masak. Bila dah masak, tutup api. Keluarkan ayam dan perap dgn kicap. Goreng. sis cuma gaulkan dgn kunyit, serbuk lada hitam shj. Kemudian masuk Air fryer je sbb xnk minyak2 sgt. (tp ayam akan keras sedikit).
Air rebusan ayam boleh digunakan sebagai sup nasi ayam. Taburkan daun su, daun bawang dan bawang goreng. Siap.

Nasi:
2 pot kecil beras basmathi (dibasuh dan masukkan dalam periuk nasi)
3 cawan air rebusan ayam.

bahan tumbuk:(atau dimayang)
2 ulas bawang putih
1 inci halia
3 ulas bawang kecil

bahan penumis:
1 btg kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 biji buah peaga
4 kuntum bunga cengkih
1 sudu besar mentega.

Cara-cara:
Panaskan kuali, masukkan mentega dan tumis rempah penumis hingga naik bau. Masukkan bahan tumbuk dan masak hingga garing. Tuang dalam periuk nasi. Masukkan air rebusan ayam dan daun pandan. Kacau dan on kan elektrik. Letakkan beberapa titis minyak bijan jika ada. Biarkan nasi hingga masak.

Kuah cili:
3 biji cili besar warna merah
2 biji cili api
2 biji lemon(ambil perahan airnya)
1/2 inci halia
3 ulas bawang putih
Gula dan garam secukupnya.
sedikit air masak
-Kisar semua bahan dan masak atas api hingga mendidih. tutup api dan siap. Rasakan manis. masin dan masam. Ubahsuai ikut selera.

Kuah kicap:
Ambil 1 cawan air rebusan ayam dan tambahkan kicap pekat manis. Siap.

Ulam-ulam:
Timun
Tomato
Salad










No comments:

Post a Comment

KUIH KOLEH KACANG 5 Ramadhan

Assalamualaikum wbt 5 Ramadhan 1442/ 17 April 2021 Alhamdulillah.. Sedar tak sedar dah 5 ramadhan hari ni. Hari ni hari Sabtu, sis sekeluarg...