Friday, 1 May 2020

AYAM KAM HEONG

Assalamualaikum wbt
Hari ni PKP ke 45, merupakan hari 3 pkp fasa 4.  Juga merupakan Ramadhan ke 8. Sebenarnya kepala dah buntu nak masak menu berbuka puasa. Nak masak lauk kuah2 macam asam pedas, masak lemak, kari dan sebagainya, rasa macam tak nak pulak.
Ok lah.. hari ni kita masak ayam kam heong dan buttermilk chicken. Oleh kerana lauk ni kering sangat, takut pulak en suami takleh nak makan sbb takde kuah..Makanya sis gandingkan dengan sup sayur. Buat sikit-sikit je sesuai lah untuk makan bertiga ni kan. Onde-onde labu sebagai pemanis mulut.


RESEPI AYAM KAM HEONG
Bahan-bahan:

250 gram dada ayam(atau isi ayam bhg lain pun blh)
-potong kecil
3 ulas bawang putih -ditumbuk
1 biji bawang merah-potong dadu
2 tangkai daun kari
3-4 tangkai cili kering di kerat 2 atau 3
2 sudu besar rempah kari
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos cili
3 sudu besar kicap pekat manis
sedikit air (1/4 cawan)
Garam jika perlu(sis tak letak sbb sos di atas dah masin)
minyak untuk menggoreng dan menumis

Cara-cara:
1. Ayam dipotong kecil, digaul garam kunyit dan goreng separuh masak. Jangan terlalu garing, nanti isi ayam akan keras.
2. Keluarkan minyak dan tinggalkan sedikit utk menumis
3. Tumis bawang putih, bawang merah, daun kari dan cili kering. Tumis hingga naik bau.
4. Masukkan rempah kari(api perlahankan), sos tiram, sos cili dan kicap. Masukkan air dan kacau rata. Biarkan kari dan sos sebati dan pecah minyak.
5. Masukkan ayam dan gaul sebati. Tutup api dan sedia dihidang.

*** resepi buttermilk chicken pada next page ye..tq




Resepi onde-onde labu klik link di bawah ni....
https://jumeezaila.blogspot.com/2020/05/onde-onde-labu.html





No comments:

Post a comment

MEE FUNGUS ala2 Mee Tarik

Assalamualaikum wbt Hari ni hari ke 64 PKP: Hari ke 8 pkp fasa 5 20 MEI 2020: 27 RAMADHAN 1441 Mee fungus ni sis cuba2 je buat resepi b...