Sunday, 3 May 2020

RESEPI SHELL OUT MUDAH

Assalamualaikum wbt
Hari ni PKP he 47, Hari ke 5 PKP Fasa4.
Hari ni kita berbuka dengan shell out. Lama dah berhajay nak buat shell out ni. Tapi tu lah kan..dok tergendala disebabkan bahan-bahan yang tak berapa nak ada kat rumah ni kan. Malam semalam sis terpandangkan satu video di insta (@yatiekitchen) bagaimana cara mudah nak buat shell out. Terdetik juga dalam hati nak buat. Dok pikir-pikir, bila lah blh keluar ke pasar. Dalam peti ais sis pun hanya ada sedikit lebihan udang baru/segar  yang beli awal puasa hari tu. Dok pikir nak cari ketam dan sotong.
Tetiba pagi tadi ada kawan datang jual ketam yang baru naik, masih hidup lagi ketam tu. Ibarat seperti Pucuk dicita ulam mendatang.. Terus setuju je bila en suami nak beli ketam tu dan ayat yang  keluar dari mulut sis ialah, ok hari ni nak buat shell out. Cuma sotong je yang takde di rumah ni maka, nak tak nak, sis kena keluar ke kedai utk membeli sotong yang kebetulan memang ada 5 ekor je sotong kat situ. Cantik dan segar juga.. apa lagi, sis terus sambar dan balik ke rumah dgn perasaan puas hati. Di sebabkan 3-4 ekor ni, sampai je di rumah mmg kena paksa mandi dan tukar baju.. silap-silap dalam kereta tempat yang sis duduk pun kena lap sekali tau....
Ok bahan asas semua dah dapat.. satu lagi masalah ialah  nak cari jagung. Jadinya jangan haraplah nak dapat kan time mcm ni.. Takde pulak org datang cod jagung hari ni hehehe. Tapi takpe, kita ganti dengan kacang adamame yang memang ada dlm peti ais sis ni. Ok lah kan, takde warna kuning jagung, kita tukar kaler hijau.. Its not a big deal...



RESEPI SHELL OUT MUDAH
-UTK MAKAN 3 ORG

Bahan-bahan A
3 ulas bawang putih-blend
3 ulas bawang merah-blend
1/2 inci halis-blend
1 sudu kecil cili kisar
2 sudu besar udang kering-rendam dan kisar

Bahan tumis B
2 ulas bawang putih-mayang
1/2 biji bawang besar-mayang(blh guna bwg kecil juga)
1/2 inci halia-mayang
3 tangkai daun kari

Bahan C
2 sudu besar rempah kari ikan
1 sudu besar serbuk cili
1 kiub pati ayam
1/2 sudu besar serbuk lada putih
1/2 sudu besar serbuk lada hitam
1/2 cawan minyak utk menumis+1 sudu besar mentega

Bahan seafood
3 ekor sotong sebesar 2 jari-kerat 2
6 ekor ketam kecil(lebar 3 jari)-
6 ekor udang sederhana

1 biji kentang-kupas dan potong wedges
3 tangkai cauliflower
3 tangkai brokoli
1/2 batang carrot
1/2 biji cili besar merah
5-6 biji cili padi(letak sebiji-sebiji)
segenggam kacang adamame

Cara-cara 1:
1. Panaskan air dalam periuk.
2. Bila air dah mendidih, masukkan ketam dan bila dah masak, angkat dan letak dalam bekas.
3. Ulang langkah di atas dengan masukkan udang, angkat diikuti dgn sotong dan angkat.
4. Celur pula sayur-sayur di atas. Jangan terlalu masak sangat. Celur sekejap je.
5. Dengan menggunakan air rebusan yang sama, rebus kentang hingga empuk. Kemudia angkat.
6. Simpan air rebusan utk proses membuat kuah.

Cara-cara 2:
1. Panaskan minyak dan mentega. Tumis bahan tumis B hingga naik bau.
2. Masukkan bahan kisar halus dan biarkan garing dan naik bau. Agak-agak je ye.
3. Taburkan rempah kari dan kacau rata. Masukkan pula serbuk cili.
4. Semasa proses ni, rempah akan serap minyak, tambahkan air rebusan dalam 2 senduk dulu dan biar rempah kari mereneh. Jika kurang minyak, tambahkan sedikit lagi supaya dapat garingkan rempah kari. Bila dah pecah minyak, masukkan kiub ayam,lada hitam dan lada putih. Tak perlu tambah garam kerana kiub ayam dah terasa masin. Biar ianya mereneh lagi. Tambahkan sedikit air rebusan lagi.
5. Bila rempah dan bahan tumis dah pecah minyak, masukkan semua bahan iaitu seafood dan sayur-sayuran.
6. Gaul hingga sekata, tutup api dan sedia dihidang di dalam bekas yang sesuai.

**** Dek kerana terlalu excited buat shell out hari ni, lupa pulak nak snap banyak-banyak gambar hasil masakan hari ni. Dah lah bersungguh plating dalam tray bakar kuih tu, konon-kono nak kelainan lah kan.. tup-tup dah azan, terus makan.. Sudahnya tak nampak lah plating sis menggunakan tray hitam tu hehehe.... Alhamdulillah sedap masakan sis hari ni.. Errmmmmmm dah biasa puji diri sendiri... Kang nak kata en suami puji kang macam cliche sangat kan.. Memang selalu pun dia kata sedap, tak perlu lah nak mansion hari-hari yang en suami puji masakan kita kan hehehe...






#pkpfasa4day5
#1hari1menu
#10ramadhan1441
#quarantineday47
#kita mestimenang
#stopcovid_19
#memoriramadhan2020


No comments:

Post a comment

MEE FUNGUS ala2 Mee Tarik

Assalamualaikum wbt Hari ni hari ke 64 PKP: Hari ke 8 pkp fasa 5 20 MEI 2020: 27 RAMADHAN 1441 Mee fungus ni sis cuba2 je buat resepi b...